Jedinečné podujatie v Bratislave: S prešporskou legendou späť do minulého storočia
Zdroj: ac
Starší Bratislavčania s nostalgiou spomínali, ako kedysi cestovali električkou na kávu a sachertortu či na operu do cisárskej Viedne. Odviezla sa ňou i belgická princezná Štefánia, vtedy to však nedopadlo dobre. Aj takúto zaujímavosť pripomína výstava 110 rokov Viedenskej električky, ktorú pred pár dňami otvorili v Múzeu dopravy.
K elektrickej lokálnej železnici, ktorá v roku 1914 spojila dve významné mestá monarchie, vtedajší Prešporok a Viedeň, sa viaže veľa príbehov. Jedným z nich je aj ten o belgickej princeznej z čias prvej svetovej vojny, kedy bolo zásobovanie potravinami v rakúskej časti monarchie horšie ako v Uhorsku. Vyvážať potraviny z Uhorska bolo zakázané a tomu, kto zákaz porušil, hrozila nielen finančná pokuta, ale dokonca väzenie.
Zdroj:
ac
Zrekonštruovaná elektrická lokomotíva GANZ s označením P.O.H.É.V. Eg 6 - príďte si ju pozrieť zblízka.
Napriek tomu mnohí Viedenčania často cestovali nakupovať potraviny do Prešporka, aby ich potom previezli domov. Viedenskú električku takto využila v roku 1917 aj princezná Štefánia Belgická, vdova po následníkovi trónu Rudolfovi Habsburskom, vtedy už ako grófka Lónyay. „Dostala sa do ťažkostí, keď chcela do Rakúska previezť dve kilá maku svojim príbuzným. Colná kontrola ju požiadala, aby balíčky s makom odovzdala, čo grófka s rozhorčením odmietla. Grófka preto musela z vlaku vystúpiť a zaprisahala sa, že služby Viedenskej električky už nikdy nevyužije,“ približujú známy príbeh organizátori výstavy, ktorí priložili k podobizni princeznej vo vitríne aj vrecká s makom.
Zdroj:
ac
Aj princezná Štefánia nasadla na Viedenskú električku, nedopadlo to však dobre...
V Múzeu dopravy uvidíte veľa autentických historických exponátov, súčasťou výstavy sú rôzne artefakty, mapky, schémy, cestovné lístky či modely vozidiel, ktoré premávali na trati. Najvzácnejšia je historická elektrická lokomotíva GANZ s označením Eg 6 – túto prešporskú legendu, pôvodne určenú na zošrotovanie, zachránili nadšenci z Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy. Dnes, po rekonštrukcii, vyzerá zvnútra aj zvonka rovnako ako v čase svojho vzniku. Príďte si ju pozrieť zblízka.
Zdroj:
ac
Pohľad zvnútra. Lokomotíva bola obojsmerná.
Viedenská električka pravidelne premávala podľa cestovného poriadku od 5. februára 1914. Cestovný čas z konečnej na konečnú trval približne 2 hodiny a 30 minút. Prvú „prešporskú“ zastávku mala na námestí Korunovačného pahorku (dnešnom Vajanského nábreží), pokračovala okolo hotelov Savoy a Červený vôl na most Františka Jozefa (dnes Starý most) a odtiaľ po petržalskej strane k Aréne, ďalšie zastávky boli Petržalka sad, Veslársky klub a Viedenská cesta. V Kopčanoch ju vystriedala rakúska lokomotíva s konečnou zastávkou Viedeň – Grossmarkthalle. Len za prvý rok prevádzky prepravila na celej trase z Viedne do Prešporku tri milióny ľudí.
Zdroj:
ac
Prvú „prešporskú“ zastávku mala Viedenská električka na námestí Korunovačného pahorku.
V skutočnosti to nebola električka, prečo ju teda tak nazývame? „Kým Viedenčania ju podľa cieľovej destinácie skrátene nazývali Pressburgerbahn, Prešporáci, naopak, Wiener Elektrische (Bahn) alebo A Bécsi villámos (vasút). Pojem ´elektrische´ zdôrazňoval, že išlo o železnicu s elektrickým pohonom, čo vtedy nebolo na tratiach takéhoto rozsahu bežné, väčšine železníc vládli parné rušne. Názov Wiener Elektrische sa v slovenskom jazyku voľne interpretoval ako Viedenská električka. Prispel k tomu aj fakt, že jej vozidlá premávali v centre Bratislavy na spoločnej trati s mestskými električkami, pričom vozne miestnej dopravy do Kopčian s nimi boli i konštrukčne zhodné,“ vysvetlil kurátor výstavy Michal Jajcaj.
Zdroj:
reprofoto ac
Diaľkový vlak na Námestí Korunovačného pahorku v Prešporku. Zbierka: Július Cmorej, farbenie Vladimír Schwarz
Viedenská električka, ktorá bola prvou elektrifikovanou medzimestskou železnicou v strednej Európe, prestala jazdiť na území Bratislavy od konca druhej svetovej vojny.
• 110 rokov Viedenskej električky
Zájdite na túto zaujímavú výstavu, nazrite do minulého storočia, keď Viedenská električka spájala centrá dvoch susedným miest na Dunaji. Výstavu, na ktorej sa podieľali aj nadšenci z Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy, nájdete v Múzeu dopravy kúsok od Hlavnej stanice a potrvá do 30. septembra 2025.
(ac)
HISTÓRIA: Viete, kto bola Alžbeta Gwerková, po ktorej je pomenovaná ulica? Zavraždili ju nacisti
Žena, po ktorej je pomenovaná jedna z petržalských ulíc (na foto), Alžbeta Gwerková bola zavraždená vo veku 39 rokov nacistami potom, ako ju v Banskej Bystrici zatklo Gestapo. Intelektuálka židovského pôvodu bojovala za emancipáciu žien a demokraciu.