Veľká debata po prvej kolízii na nábreží Dunaja: Zmestia sa autobusy do jazdných pruhov?

9.9.2023
0

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Po dopravnej zmene na dunajskom nábreží v bratislavskom Starom Meste zdieľajú svoje prvé skúsenosti na sociálnej sieti vodiči i cyklisti. Veľkú debatu aktuálne vyvolal záber z prvej kolízie, keď sa autobus akosi nedokázal zmestiť do odbočovacieho jazdného pruhu smerom k Námestiu Ľ. Štúra a „štrajchol“ električku. Jazdné pruhy sú v niektorých úsekoch užšie, v tomto prípade však bola chyba inde.

Po Rázusovom i Vajanskeho nábreží, kde mesto vzalo autám dva vonkajšie pruhy a zmenilo ich na cyklopruhy, sme prešli na bicykli aj ako vodiči a konštatujeme, že niekde je priestor na prejazd veľmi úzky a inde, naopak, zbytočne veľkorysý.

Ako cyklisti sme si napríklad užívali luxus takmer trojmetrovej cyklotrasy medzi múzeom a Šafárikovým námestím – dokonca sme zažili, že si cez ňu urýchlil cestu taxikár, ktorý nemienil čakať v kolóne. V tej sa vliekli poctivci vrátane autobusov MHD, daný pruh je totiž naozaj určený výlučne cyklistom, až tesne pred križovatkou sa mení na zdieľaný cyklo-bus pruh.

Naopak, nemali sme dobrý pocit v ochrannom jazdnom pruhu pre cyklistov v smere od Mosta SNP k múzeu, kde vozidlá išli tesne popri nás. Vodič autobusu MHD zabral pred križovatkou pri Námestí Ľudovíta Štúra viac ako polovicu priestoru určeného cyklistom a ten ďalší sa síce zmestil do svojho jazdného pruhu, ale naozaj len tak-tak. Autobusy či nákladiaky tu musia jazdiť oveľa pozornejšie, keďže nemajú dostatočnú rezervu. A práve v blízkosti tohto miesta malo dôjsť aj k spomínanej kolízii autobusu s električkou.

Zdroj: ac

​Autobus MHD zabral viac ako polovicu pruhu určeného cyklistom.

Zdroj: ac

Aj niektoré osobné autá akoby sa nevedeli zmestiť do svojho pruhu.

Podľa medializovaných informácií bol problém v tom, že vodič autobusu smerujúceho od Mosta SNP k Šafárikovmu námestiu sa snažil odbočiť vľavo na Námestie Ľudovíta Štúra. Jazdný pruh bol však pre toto vozidlo príliš úzky, a tak došlo k stretu s električkou. Situáciu vzápätí komentovali stovky Bratislavčanov a na sociálnej sieti sa k nej vyjadril aj Dan Kollár z Cyklokoalície. Pripomenul, že autobus v tomto odbočovacom pruhu vôbec nemal čo robiť, platí preň totiž zákaz odbočenia vľavo, ako aj zákaz vjazdu na Námestie Ľudovíta Štúra. „Pruh je dimenzovaný na osobné automobily. To si zahraničný šofér buď neuvedomil, alebo sa cez odbočovací pruh pokúšal predbehnúť autá idúce priamo a nepustili ho zaradiť sa naspäť,“ vysvetľoval Kollár.

Pokiaľ ide o autobusy, podstatný je teda pred Námestím Ľudovíta Štúra pravý pruh a jeho šírka. A ako sme už písali, sem sa autobusy vojdú len tak-tak a často trčia buď do cyklopruhu (ako vidno na jednej z fotografií vyššie v článku) alebo do ľavého pruhu. Ak sa autobusár maximálne snaží, do pruhu sa mu veľmi natesno podarí dostať,  ale či je to takto v poriadku a bezpečné, posúďte sami z fotografie nižšie. Podľa prerušovanej čiary však, ako nás upozornil čitateľ, na tomto krátkom úseku pred križovatkou ide o ochranný pruh pre cyklistov a nie segregovanú cyklotrasu. Do ochranného pruhu za istých okolností širšie vozidlá vstúpiť môžu. Potvrdil nám to i Dan Kollár: "Ochranné pruhy sa vyznačujú tenkou prerušovanou čiarou, samostatný cyklopruh hrubou plnou čiarou (resp. je prerušená len v mieste vjazdov, odbočenia)."

Zdroj: ac

Je takýto jazdný pruh pre autobusy dostatočne široký?

Zdroj: ac

​Široký pruh pre cyklistov občas využije aj nejaké to osobné auto...

Už predtým sme upozornili aj na to, že veľkorysý pruh pre cyklistov od múzea po Šafárikovo námestie občas využije i nejaké to osobné auto. Zato šírka chodníka pre peších popri budove Filozofickej fakulty k Fajnorovmu nábrežiu je viac ako skromná, mamy s kočíkmi by mali problém tadiaľto prejsť – i keď je tiež pravda, že zvolia radšej oveľa príjemnejšiu cestu po chodníku priamo popri Dunaji. Napriek tomu nás zaujímalo, či mesto plánuje v blízkom čase aj zmeny na nábreží v prospech chodcov, prípadne, či sa bude nejako riešiť spomínaný chodník s nevyhovujúcou šírkou. Keby mesto ubralo zo zbytočne širokej cyklotrasy, bol by priestor na rozšírenie chodníka.

„Rozumieme uvedenému podnetu. Takáto úprava by si však vyžadovala podstatne vyššie náklady, ako aj dlhšie povoľovacie procesy. Mesto v spojitosti s aktuálnymi zmenami dopravy na nábreží nateraz neuvažuje o rozšírení tohto chodníka. Zároveň, na severnej strane Vajanského nábrežia je dostatočne široký chodník pri SNG, kde sme zrušili pôvodnú podmienku projektu na vytvorenie niky pre MHD, a vznikol tu tak dostatočne široký chodník, ktorý má navyše v tejto časti nový kvalitný povrch, na chodcov teda myslíme,“ reagoval hovorca magistrátu Peter Bubla.

Zdroj: ac

Mama s kočíkom by mala na tomto chodníku problém, mesto o jeho rozšírení nateraz neuvažuje.

Pripomenul tiež, že južná časť chodníka má v časti od Námestia Ľudovíta Štúra paralelnú trasu, tú príjemnú pri Dunaji, ktorú chodci využívajú podstatne viac. „Aj budovy v tejto časti chodníka - SNM, Strojnícka priemyslovka aj Univerzita na Gondovej - majú vstupy buď zboku alebo od Dunaja, teda ani užívatelia týchto budov nevyužívajú spomínaný chodník vedľa tejto časti komunikácie. Čo sa týka šírky cyklotrasy, tá je normová a vieme, že postupne bude táto cyklotrasa jedna z najvyužívanejších v Bratislave,“ dodal.

(ac, ms)

Páčil sa vám článok?