FOTO Most SNP otvárali pred 50 rokmi: Vedeli ste, že má dvojníka?
Zdroj: TASR
Rovných 50 rokov uplynie tento mesiac od oficiálneho otvorenia jednej z hlavných dominánt Bratislavy. Most SNP odovzdali do užívania 26. augusta 1972 a nie každý vie, že sa stal vzorom pre iný lanový most, a to v lotyšskej Rige.
Je pravda, že umiestnenie mosta nebolo šťastné, stavba výrazne narušila historickú časť mesta, nenávratne zničila Vydricu aj židovskú synagógu... Odborníci však zároveň pripomínajú, že ide o ukážkové dielo architektonickej moderny. Most SNP, ktorý nemá v toku Dunaja žiaden pilier, vyhlásili v roku 2001 za mostnú stavbu 20. storočia a v máji 2018 za národnú kultúrnu pamiatku.
Veľkou atrakciou bola od začiatku i reštaurácia a kaviareň nad mostom spojená s vyhliadkovou plošinou. Fungovať začala o niečo neskôr, v roku 1974, a pôvodne sa nazývala Bystrica, až neskôr ju premenovali na UFO.
Most SNP, ktorý bol prvým asymetrickým lanovým mostom u nás, sa stal vzorom pre Lanový most (Vanšu tilts) ponad rieku Daugava v hlavnom meste Lotyšska v Rige. Otvorili ho v roku 1981, vtedy pod názvom Gorkého most, pričom sa koncepčne inšpirovali práve naším Mostom SNP - miestne médiá ho označovali ako skvelý príklad. Vanšu tilts je jedným z piatich mostov na Daugave. Dlhý je 595 m a výška pylónu dosahuje 109 m.
Zdroj:
Shutterstock
Most Vanšu tilts zavesený cez rieku Daugava otvorili v roku 1981.
Zdroj:
Shutterstock
Náš Most SNP sa stal vzorom pre lanový most v Rige.
Už v čase sprístupnenia sa zaradil medzi svetové unikáty, obdivuhodný bol však aj spôsob, vďaka ktorému prepojil brehy Dunaja. „Montovanie nosnej konštrukcie zabezpečovali Hutné montáže Ostrava. Most sa montoval na nábreží na petržalskej strane a ja som mal vymyslieť, ako dostať jeden koniec jeho časti na oporné zariadenie v strede rieky. Išlo o obrovský kolos, vozovku vážiacu 900 ton. Pán z montáží mi ukázal svoju predstavu o silnej lodi, na ktorú by sa naložila, ale to bolo nerealizovateľné,“ spomínal strojný inžinier František Páleš, s ktorým sme sa zhovárali pred dvoma rokmi. Pracoval vtedy v Komárňanských lodeniciach na oddelení projekcie ako vedúci výpočtár.
Bolo mu jasné, že nestačí jeden nákladný čln. Vymyslieť pevnú konštrukciu na premostenie Dunaja mu vraj trvalo takmer dva týždne. „Ale to som v noci nespával. Obáv som sa zbavil až vtedy, keď som prišiel na to, že dokážem enormne zaťaženú plochu plavidla rozložiť. Nešlo to inak ako ´vymyslieť´ dve lode, a zároveň zabezpečiť, aby záťaž uniesli a neprevrátili sa,“ priblížil.
Aj to bol rébus, s ktorým sa však dokázal vysporiadať, mimoriadne náročnú úlohu zvládol bezchybne. A ako odmenu dostal 500 korún československých... Viac si prečítajte na tomto linku, kde nájdete aj unikátne fotografie:
FOTO: Toto o Moste SNP vie málokto: O problémoch pri stavbe prehovoril po desaťročiach inžinier
Most SNP, ktorý nemá v toku Dunaja žiaden podporný pilier, je považovaný za unikátnu stavbu, i keď treba zároveň pripomenúť, že zničil vzácnu časť bratislavského Podhradia. Len zopár zasvätených pritom vie, že obdivuhodný bol aj spôsob, vďaka ktorému oceľový kolos prepojil oba brehy veľrieky. Mohlo sa to skončiť katastrofou.
• Most SNP v číslach
- Stavba mosta trvala 5 rokov: od roku 1967 do roku 1972.
- Projekt architektov Jozefa Lacka, Ladislava Kušníra, Ivana Slameňa a inžinierov Arpáda Tesára a Jozefa Zvaru sa v súťaži umiestnil až na 4. mieste, rozhodli však ekonomické dôvody.
- Most je 430,8 m dlhý a 21 m široký, oceľová konštrukcia vrátane pylónu váži 7 537 t.
- Zavesený je na šikmom pylóne, ktorý od základov po vrchol meria 95 m, UFO je vo výške 85 m.
• Porušené zvary
Prehliadka Mosta SNP odhalila na niektorých miestach porušené pozdĺžne zvary nosníkov. Na základe týchto zistení je most aktuálne zaradený do stavebno-technického stavu VI, chýba teda už len jeden stupeň, aby sa dostal do havarijného stavu. Mesto zároveň ubezpečuje, že most je stále pre chodcov bezpečný a pre motoristov prevádzkovateľný. Most vraj začnú opravovať v priebehu roka.
(ac)