Prvá ulica v Starom Meste prichádza na rad: Menej áut, viac miesta pre pohyb aj pobyt peších
Zdroj: ac
Príliš veľa áut v uliciach, málo priestoru na život, chýbajúca zeleň – na tieto problémy už dlho upozorňujú obyvatelia z okolia Palisád v bratislavskom Starom Meste. S revitalizáciou prvej ulice, ktorá bude príjemnejšia pre peších, chce samospráva začať čo najskôr.
Keď sme nedávno zverejnili podnet Staromešťanky Ivany, ktorej sa nepáči, že jeden z chodníkov na Zochovej ulici obsadili autá, vyvolal, pochopiteľne, reakcie za aj proti. Priechod je tam široký maximálne 55 centimetrov, takže treba prejsť na chodník na protiľahlej strane, o čom informuje aj dopravná značka.
„Pokiaľ viem, chodníky sú určené pre chodcov, autá na nich nemajú čo hľadať. Tolerovať sa to dá iba v prípade, že je chodník dostatočne široký, takže odstavené vozidlá nebudú chodcov obmedzovať,“ komentovala naša čitateľka. „Chodník je na druhej strane. Kde majú domáci parkovať?“ nesúhlasil jeden z diskutujúcich.
Pravda je, že akútny nedostatok parkovacích miest je aj v iných uliciach tejto lokality, no nie vždy ich obsadzujú práve domáci. „Takmer 40 % obyvateliek a obyvateľov, ktorí zodpovedali dotazník, žije bez automobilu v domácnosti,“ konštatuje štúdia o. z. Punkt k projektu Revitalizácia zóny Panenská, ktorý plánuje oživiť okrem Panenskej ulice tiež Zochovu, Podjavorinskej, Koziu, Konventnú, Lýcejnú, Štetinovu, aj Svoradovu ulicu. Teda oblasť medzi Staromestskou ulicou a ulicou Palisády.
Zdroj:
ac
Na Štetinovej ulici, ktorá susedí s Panenskou, sa upraví parkovanie, pribudne zeleň.
Projekt iniciovaný mestskou časťou Staré Mesto ráta tiež s redukciou áut, ktoré na týchto uliciach parkujú alebo cez ne prechádzajú. „V rámci realizácie projektu Revitalizácia zóny Panenská dôjde, samozrejme, aj k zmenám organizácie parkovania na uliciach zóny, teda aj na ulici Zochova,“ potvrdil pre banoviny.sk hovorca Starého Mesta Matej Števove. Keďže je však Zochova ulica v predrealizačnej fáze developerských projektov, aktuálne riešenie parkovania sa tam podľa jeho slov v dohľadnom čase meniť nebude.
Zdroj:
ac
Aj na Zochovej ulici sa ráta so zmenami v parkovaní.
Prípravy revitalizácie zóny Panenská a okolie sa pre pandémiu posunuli, no s obnovou prvej ulice chce začať samospráva čím skôr. „Ešte v tomto roku sa v rámci projektu bude revitalizovať Konventná ulica - východ,“ spresnil hovorca Števove. V tejto historickej časti by mal vzniknúť aj veľký pobytový priestor, ktorý by mohlo dopĺňať umenie.
Zdroj:
MČ Staré Mesto/ Betty Laurincová / Ateliér Urban
Návrh riešenia verejného priestoru na Konventnej ulici.
Zdroj:
ac
Konventná ulica dnes.
Je to dobrá správa pre tých, ktorým na Konventnej prekážajú bezohľadne parkujúce autá. V odkazoch pre starostu pribudol minulý mesiac takýto podnet od Jána: „Na Konventnej ulici každý deň stojí 6 - 7 áut, kde dopravná značka povoľuje iba 3 autá. Spôsobuje to problémy pri prejazde touto ulicou...“ Pred ním poslal svoj odkaz aj Lukáš: „Na ulici Konventná, blízko sex shopu, ezoterického obchodu a krčmy, sú dlhodobo vyjazdené koľaje autami, ktoré jazdia po chodníku. Je tam potrebné dať zábranu (ideálne aj k cyklostojanu)... Zároveň sa tam dlhodobo parkuje na kúsku zničeného trávnika medzi chodníkom a cestou...“
Zdroj:
ac
Revitalizácia čaká tiež Podjavorinskej ulicu.
Pravidlá revitalizácie štvrte Panenská a okolie definuje manuál spracovaný ateliérom Urban. Okrem iného sa v ňom konštatuje: „Riešená oblasť sa stala miestom určeným takmer výlučne na tranzit a parkovanie. Priestor pre obyvateľa, chodca či cyklistu sa dopravou eliminoval na minimum. Cieľom manuálu verejných priestorov v oblasti Panenskej ulice a okolia je zmeniť dopravný charakter ulíc tak, aby sa tam mohol vrátiť život, vytvoril sa priestor na pobyt a prirodzené užívanie ulice.“
Participatívny proces v zóne Panenská, ktorý viedol k vytvoreniu tohto prvého manuálu verejných priestorov v Bratislave, sa začal v roku 2017 a ukončený bol minulý rok stretnutím odborníkov, architektov, miestnou susedskou komunitou a zástupcami Starého Mesta. (Autorkami záverečnej správy z participatívneho procesu s verejnosťou v oblasti Panenská a okolie sú Milota Sidorová, Lívia Gažová, Illah van Oijen, Katarína Poliačiková, Barbara Zavarská.) „Na sérii stretnutí sa cizelovali nápady a všetci zapojení mali možnosť komunikovať svoje pripomienky. Výsledkom multilaterálnej komunikácie a spolupráce je Manuál verejného priestoru Panenskej a okolia, ktorý definuje koncepciu a princípy rozvoja a obnovy ulíc, koordinuje napríklad vzhľad uličných povrchov, zelene, parkovania či mobiliáru, vzhľadom na potreby komunity,“ dodal hovorca Starého Mesta Matej Števove.
(ac)
Voľnejšie ulice: Kde v Bratislave postavia garážové domy či viacpodlažné parkoviská?
Štart celomestskej parkovacej politiky v Bratislave sa posunul na 1. október tohto roku, no viaceré mestské časti už dlhšie testujú vlastný systém, ktorý zvýhodňuje rezidentov. V spolupráci s magistrátom navrhli tiež lokality, kde by sa mohli stavať parkovacie domy či nadstavovať parkoviská. Ako riešia situáciu v Petržalke, Ružinove, Karlovej Vsi či Dúbravke?