Chodník len pre autá: Takýto úzky priestor zostal pre chodcov v Starom Meste. Zmení sa to?

19.4.2021

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Na chodníku nie sú vždy chodci pánmi. Príkladom je historická ulica v Starom Meste, kde na jednej strane autá vytlačili peších z ich výsostného priestoru – a úplne legálne. Šírka na prechod, ktorú im parkujúce vozidlá prepustili, meria maximálne 55 centimetrov, takže musia prejsť na chodník oproti. Dalo by sa urobiť pre pohodlie chodcov viac?

Naša úvodná fotografia je zo Zochovej ulice, no podobne to vyzerá aj na ďalších uliciach v okolí. Vďaka dopravnej značke IP 14b totiž neplatí pre vodičov pozdĺžne parkujúcich áut povinnosť nechať pre chodcov na chodníku 1,5 m voľného miesta. Takto sa aj historická Zochova ulica pod bratislavským Hradom zmenila na veľké parkovisko, kadiaľ prejdeme len vtedy, keď musíme. Nemáme dôvod zdržať sa tu dlhšie, hoci na protiľahlej strane ulice je chodník pohodlne priechodný.

„Pokiaľ viem, chodníky sú určené pre chodcov, autá na nich nemajú čo hľadať. Tolerovať sa to dá iba v prípade, že je chodník dostatočne široký, takže odstavené vozidlá nebudú chodcov obmedzovať,“ komentovala situáciu na Zochovej ulici Staromešťanka Ivana. S množstvom áut, ktoré už viac rokov parkujú na oboch stranách tejto ulice, sa nevie zmieriť. 

Zdroj: ac

​Dopravná značka IP 14b umožňuje obsadiť v podstate celý chodník... 

Zdroj: ac

​Na tento chodník na Zochovej by ste sa nezmestili, na prechod máte 0,5 m. Musíte prejsť na chodník na protiľahlej strane.

Architekt Branislav Kaliský pre Bratislavské noviny ešte pred dvoma rokmi hovoril o plánoch na oživenie Zochovej ulice, ktoré majú byť súčasťou rekonštrukcie budovy bývalej pôrodnice. „Všetci majitelia objektov na Zochovej sme ochotní investovať do obnovy tejto nádhernej ulice, vrátiť jej aj historickú dlažbu, pod asfaltom sú stále mačacie hlavy... A vrátiť jej život,“ uviedol vtedy. Jeho projekt preto ráta s vybudovaním viacpodlažnej garáže, ktorá bude slúžiť i verejnosti. To je však stále vzdialená budúcnosť. Stanovisko mestskej časti potvrdzuje, že zatiaľ sa musíme zmieriť so súčasným stavom v danej lokalite.

Zdroj: ac

​Parkovanie na Svoradovej ulici - v jej hornej časti majú chodci na prechod približne meter.

 „V oblasti ulíc Panenská, Kozia, Podjavorinskej, Zochova, Svoradova je akútny nedostatok parkovacích miest. V roku 2010 bola v tejto oblasti zriadená parkovacia zóna s parkovacími miestami najmä pre rezidentov, o. i. na Zochovej a Svoradovej ulici s čiastočným parkovaním na chodníkoch tak, že po jednej strane ulice ostal celý chodník pre chodcov a v prípade nepriechodnosti druhého chodníka bol označený dopravnou značkou C16 (prejdite na druhú stranu),“ uviedol pre banoviny.sk hovorca Starého Mesta Matej Števove, keď sme zisťovali, aké riešenie v prospech chodcov by pripadalo do úvahy. 

Zrušenie možnosti parkovania na týchto chodníkoch by podľa neho len zhoršilo nedostatočné možnosti parkovania obyvateľov v oblasti. "Priechodnosť pre chodcov je v súčasnosti dostatočne zabezpečená chodníkom po jednej strane v plnej šírke, v niektorých úsekoch po oboch stranách," uzavrel Števove.

Pripomeňme, že vo verejnom priestore chce hlavné mesto v budúcnosti uprednostniť práve chodcov a po nich cyklistov, MHD či zásobovanie, až na konci poradia sú osobné autá. Podľa nedávno schváleného Manifestu verejných priestorov majú mať chodníky dostatočný rozmer, musia byť bez prekážok a umožňovať plynulý a priamy pohyb. „Najsilnejší článok dopravy dostáva v súčasnosti najviac priestoru, najslabší najmenej... Priorizácia v poradí (1) chodec, (2) cyklista, (3) verejná doprava (MHD), (4) zásobovanie a služby, (5) taxi, (6) zdieľané automobily a až nakoniec (7) individuálna automobilová doprava (IAD) je kľúčová pre budúce plánovanie funkčných plôch a nadväzujúcich verejných priestorov,“ konštatuje spomínaný dokument v kapitole Mesto pre peších.

(ac)

Páčil sa vám článok?