Priecestie na Ivanskej ceste by malo byť konečne bezpečnejšie, pribudne aj svetelná signalizácia

8.4.2025
Nehoda Ivanská cesta

Zdroj: nc

Páčil sa vám článok?

Miesto, kde sa na Trnavskú napája Ivanská cesta, je neslávne známe aj za hranicami mesta. Križovatka je bez semaforov, a navyše sa hneď za ňou nachádza prejazd cez koľajnice, tak­že tam často dochádza k nehodám. O riešení sa hovorí celé roky, no hoci si už nebezpečné priecestie vyžiadalo aj mnoho životov, k jeho výraznejším úpravám stále nedošlo.

„Železničný prejazd na Ivanskej ceste majú prestavať. Zvýšenie bezpečnosti na priecestí, kde od roku 2005 vyhaslo už 14 ľudských životov, je jednou z priorít mestskej časti Ružinov na najbližšie dva roky,“ to sme v Bratislavských novinách písali ešte v roku 2012. Vtedy nám z magistrátu odkázali, že súčasťou stavby bude okrem svetelnej signalizácie aj vytvorenie samostatného jazdného pruhu a vybudovanie nového chodníka pre chodcov cez priecestie. Píše sa však rok 2025 a hoci minulé leto prešla Trnavská cesta komplexnou opravou, križovatka zostala rovnako neprehľadná.

Starosta Ružinova Martin Chren hovorí, že priecestie patrí k najväčším problémom mestskej časti, no tá má ruky zviazané, lebo cesta patrí hlavnému mestu a koľajnice zase železniciam. Riešenie sa navyše hľadá ťažko a inde overené nápady sú na tomto mieste nerealizovateľné. Zákaz prejazdu pre všetky autá okrem MHD by podľa Chrena dopravne ochromil Trnávku a podjazd či nadjazd je zas neuskutočniteľný kvôli priestoru a obrovským nákladom, ako aj preto, že tadiaľto železnice plánujú v budúcnosti viesť vysokorýchlostnú vlakovú trať. Za vhodný nepovažuje starosta ani návrat rámp, lebo autá musia niekedy kvôli zápche zastať na koľajach a v minulosti dokonca medzi závorami zostal uväznený autobus.

„Jedinou šancou pre uskutočniteľné a relatívne rýchlo dosiahnuteľné riešenie je návrat k pôvodnému projektu úpravy priecestia formou čiastočného rozšírenia komunikácií a doplnenia cestnej svetelnej signalizácie,“ uviedol Chren na sociálnej sieti s tým, že na tomto riešení sa zhodli zástupcovia mestskej časti, magistrátu aj Železníc Slovenskej republiky. Hlavná cesta by sa mala rozšíriť tak, aby v smere z mesta na Trnávku mohol vzniknúť samostatný odbočovací pruh doľava aj stredový ostrovček pre chodcov a zároveň by na križovatke pribudli semafory, prepojené na vlakovú signalizáciu. Chren avizuje, že projektovú dokumentáciu a stavebné povolenie k takýmto úpravám zabezpečí mestská časť a financovanie prisľúbilo mesto. „Mojím cieľom je, aby povolenia boli do konca tohto roka a aby magistrát mohol úpravy zrealizovať na budúci rok.“ Dopravnú bezpečnosť v lokalite by mala zvýšiť aj nová vlaková zastávka v mieste dnešného parkoviska a konečnej autobusu 39, od ktorej má viesť popod cestu i trať podchodu. Projekt novej vlakovej zastávky je aktuálne v územnom konaní.

(ak)

Páčil sa vám článok?