Petržalčania sa sťažujú na hluk z diaľnic, pomoc má prísť vo večerných hodinách

Dnes,
0

Zdroj: Google Maps

Páčil sa vám článok?

Obyvatelia Petržalky sa sťažujú na zvýšenú hlučnosť v blízkosti diaľničných úsekov, ktoré znižujú komfort bývania. Na výstavbu protihlukových stien to v blízkej budúcnosti nevyzerá. Zástupcovia mesta tvrdia, že majú riešenie, o ktorom rokujú s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS).

Zvýšená hlučnosť v blízkosti diaľničných úsekov v Petržalke bola témou diskusie primátora Bratislavy Matúša Valla a starostu MČ Petržalka Jána Hrčku s obyvateľmi Petržalky. „Bývam na Bosákovej ulici, ktorá bezprostredne susedí s diaľnicou na Einsteinovej ulici, vieme dobre, že politika mesta je taká, že z Vajanského nábrežia chce dopravu presmerovať viac na Einsteinovu, čo ten problém ešte zhoršuje. Hlučnosť sa enormne zvýšila, čo veľmi ovplyvňuje kvalitu nášho života,“ zapojil sa do diskusie Jozef, ktorého zaujímalo, či mesto bude na hlučnosť reagovať. Odzneli aj pripomienky obyvateľov k zvýšenej hlučnosti diaľničných úsekov popri Panónskej ceste a Vyšehradskej ulici.

Vedenie mesta sľubuje čiastkové riešenie. „Boli sme na rokovaní v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Jedným z riešení je zníženie rýchlosti v nočných hodinách,“ povedala viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Podľa primátora Valla je zvýšená hlučnosť najväčším problémom vo večerných hodinách, kedy ju verejnosť najviac vníma. „Budeme na nich tlačiť, aby spomalili rýchlosti,“ dodal Vallo. Na prekračovanie povolených rýchlostí sa podľa viceprimátora Jakuba Mrvu sťažujú obyvatelia viacerých mestských častí. „Snažili sme sa preto, aby aj naša mestská polícia mohla merať rýchlosť, momentálne tak robiť nemôže. Mali sme predrokované, že to bude možné, že takáto legislatíva by mohla vstúpiť do platnosti,“ povedal Mrva. Pri diaľnici D2 upozornil starosta Petržalky Ján Hrčka, že predmetný úsek dodnes nie je riadne skolaudovaný, aj pre nedobudované protihlukové steny a bol preto odovzdaný len do dočasného užívania. Táto dočasnosť však trvá už niekoľko rokov a zdá sa, že tak skoro si obyvatelia priľahlých ulíc nepolepšia.

Protihlukové steny v Petržalke nechystajú

Zo stanoviska Národnej diaľničnej spoločnosti totiž vyplýva, že systémové riešenie hlučnosti v mestách, vrátane Bratislavy považujú síce za kľúčové, ale pred dobudovaním protihlukovej steny v petržalskom úseku D2 má momentálne prednosť Lamač, kde aktuálne postupujú prípravné kroky na realizovanie protihlukovej steny.
Petržalčanov tak môže aspoň čiastočne potešiť nedávna výmena mostného záveru na estakáde na Prístavnom moste, ktorá znížila hlučnosť mostu.

Hygienici sťažnosti oficiálne neevidujú

Na hodnoty hlučnosti v dotknutých úsekoch sme sa opýtali aj na Úrade verejného zdravotníctva. „Na Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava so sídlom v Bratislave za posledných niekoľko rokov neboli podané podnety týkajúce sa vami uvedených ulíc v súvislosti s nadmerným hlukom z diaľničnej dopravy,“ uvádza vo svojom stanovisku hovorkyňa úradu Katarína Nosálová.

Riešením je dokončenie obchvatu

Za podstatné riešenie považuje NDS odklonenie nákladnej dopravy z hlavného mesta, čo však nie je možné urobiť v krátkom časovom horizonte. „Špeciálne v prípade hlavného mesta je potrebné odkloniť v maximálnej miere najmä nákladnú dopravu. Práve preto sa okrem iného rozbieha príprava diaľničného úseku D4 Bratislava, Rača – Záhorská Bystrica (tunel Karpaty). Úsek nedávno dostal osvedčenie o strategickej investícii. Po realizácii tunela, po prijatí vhodných opatrení, by bolo možné znížiť objem nákladnej dopravy, ktorá vstupuje do hlavného mesta, až o 70 %, čo by sa prejavilo znížením hlučnosti na úsekoch diaľnice v meste,“ spresňujú informácie v stanovisku Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zdroj: NDS

NDS chce riešiť hluk vybudovaním tunela Karpaty.

Podľa pôvodných plánov sa mala začať výstavba takmer 12 kilometrov dlhého tunela v roku 2029. Podľa vyjadrení ministra dopravy a výstavby Jozefa Ráža, by sa zaradením tohto úseku medzi strategické investície mohol začiatok výstavby posunúť už na koniec tohto volebného obdobia. Na základe skúseností s budovaním tunelov na Slovensku, si však Petržalčania môžu počkať na vyriešenie zvýšenej hlučnosti, ešte dlhé roky.

(mh)

Páčil sa vám článok?