Na petržalské paneláky sa vracajú zmiznuté monumentálne maľby. Svoju krásu odhalila už tretia

27.7.2024
0

Zdroj: (mč)

Páčil sa vám článok?

Na ôsmich petržalských panelákoch sa kedysi nachádzali takzvané monumentálne maľby, ktoré v čase výstavby sídliska v osemdesiatych rokoch vytvorili slovenskí výtvarníci. Slúžili nielen na umelecké dotvorenie „betónovej džungle“, ale aj pre lepšiu orientáciu. Všetky sa však v prvých rokoch tretieho milénia stratili pod polystyrénom pri zatepľovaní bytoviek.

Fotograf a aktivista Martin Kleibl, známy záchranca petržalských kultúrnych pamiatok, už dlhé roky pracuje na tom, aby sa tieto veľkorozmerné panelákové maľby na najväčšie slovenské sídlisko vrátili. O jeho úžasnej práci sme vás v Bratislavských novinách opakovane informovali.  Doteraz sa mu pod hlavičkou OZ Konduktor podarilo obnoviť tri maľby – Mier na Osuského ulici (2015), Mierovú pieseň na Námestí Hraničiarov (2023) a ako nás informovala hovorkyňa Petržalky Mária Halašková, najnovšie k nim pribudla maľba Znaky Bratislavy na Blagoevovej ulici. Mestská časť projekt na Blagoevovej podporila sumou viac ako 3600 eur.

Autorom diela z roku 1981 je maliar, monumentalista a textilný výtvarník Peter Günther. Ide o jednoduchú, podľa Kleibla priam až detskú maľbu s geometrickými tvarmi, ktoré majú symbolizovať Bratislavu. Práve kvôli jej jednoduchosti nemali autori najmenší problém so schvaľovacím procesom.

Zdroj: (mč)

Maľba Znaky Bratislavy na Blagoevovej.

„Veľmi nám pomohlo, že sme mali vybavený súhlas vlastníkov, čo skrátilo čas na realizáciu. Potom stačilo už len zohnať peniaze a mohli sme začať,“ vysvetľuje Martin Kleibl, ktorý má v obľube skúmanie petržalských artefaktov.

Tak ako pri maľbe Mierová pieseň, tak aj pri najnovšej Kleibl spolupracoval s ostrieľanými autormi – „Košičan Viktor Feher dlhé roky robí murály a veľkorozmerné maľby, rovnako ako bratislavský výtvarník Mišo Turkovič,“ približuje.
Dotáciu na realizáciu diela poskytla aj tentoraz Mestská časť Bratislava-Petržalka, a to vo výške viac ako 3600 eur. Projekt tiež podporili Bratislavský samosprávny kraj a Slovenská národná galéria.

O veľkých maľbách na petržalských panelákoch sme písali i tu:

​Vďaka priaznivému počasiu a tiež jednoduchým tvarom ozdobilo dielo fasádu paneláka už za pár dní. Reakcie ľudí? „Na Námestí Hraničiarov sme zaznamenali aj negatívne ohlasy, niektorí v tom videli propagáciu minulého režimu. Ale táto maľba je z ideologického hľadiska úplne neškodná. Jedna pani, ktorá bývala v dome oproti, nám povedala, že sa veľmi teší aj preto, lebo sa konečne nemusí pozerať na červené pásy, ktoré na panelák medzičasom pribudli a veľmi ju rozčuľovali,“ hovorí Kleibl.

Ktorá bude ďalšia?

Ďalšiu maľbu tento rok zrejme obnoviť nestihnú, keďže grantové výzvy sú už vyčerpané, no určite chce v projekte pokračovať. Ako tvrdí Kliebl, veľmi rád by obnovil troch bežcov (Šport od Ota Ľuptáka), ktorí boli na Romanovej 5, ďalšie dve maľby od Ivana Vychlopena.

Zdroj: (mč)

​​Maľba Znaky Bratislavy na Blagoevovej.

„Tie sú výtvarne dosť komplikované a bude ich treba poriadne premyslieť,” konštatuje. „Na Fedinovej 24 bolo dielo Radosť od Jána Ilavského, také tri tanečnice. To je maľba, ktorú som objavil ako poslednú, dlho som o nej nevedel. Takže do tej by som sa asi pustil ako do ďalšej v poradí,“ sľubuje.

(ts, ms)

Páčil sa vám článok?