Chodníková novela v praxi: Veľké sťahovanie áut v Petržalke nenastalo
Zdroj: (in)
Bratislavská Petržalka našla po „chodníkovej novele“ lepšiu cestu, ako robiť projekt na každý chodník, na ktorom sa môže od 1. októbra parkovať. Už rok zónuje celé lokality. Napriek tomu je aktuálne v mestskej časti mnoho vnútroblokov „mimo zón“, kde miestni celé roky parkovali, no dnes tam už môžu dostať pokutu. Je vôbec reálne, aby odtiaľ autá odrazu zmizli? Alebo tu budú mať policajti eldorádo?
Ak ste po 1. októbri očakávali, že autá z chodníkov odrazu zmiznú, asi ste sklamaní. Jednak je to informáciou hovorcu magistrátu Petra Bublu, ktorý uviedol, že „mestská polícia bude počas prvých týždňov riešiť neoprávnené parkovanie súvisiace s touto zmenou prednostne napomenutím namiesto finančnej pokuty“. Jednak návykmi obyvateľov a napokon najmä tým, že v istých častiach miestni nemajú inú voľbu.
Pozreli sme sa na dve oblasti Petržalky – Ovsište a Lúky. Tá prvá nemá akútny problém s parkovaním, ta druhá áno. V oboch nedošlo k výraznejším zmenám. V Ovsišti autá naďalej parkujú na malom námestíčku pred domom na Jankolovej, hoci sa naň dá dostať len po chodníku a o sotva 30 metrov ďalej majú veľké parkovisko. Tam sme v pracovný deň o siedmej večer narátali viac ako 20 voľných miest. Podobne je to pred domom na Sklodowskej. Oproti cez cestu je parkovisko medzi Ternom a zimným štadiónom, taktiež s dvadsiatkou voľných miest.
Situácia na Jankolovej v septembri.
Situácia na Jankolovej v okóbri.
Na Lúkach, konkrétne na Krásnohorskej a Turnianskej sa zmena ani nedala očakávať. Mestská časť tu „zakreslila“ niekoľko miest na chodníkoch. Tie však zďaleka nestačia. A tak miestni parkujú rovnako ako doteraz.
Krásnohorská v septembri.
Krásnohorská v októbri.
Krásnohorská v septembri.
Krásnohorská v októbri.
Turnianska v septembri.
Turnianska v októbri.
Chvalabohu za zóny
Petržalka mimo parkovacích zón vytypovala chodníky na Turnianskej, Jasovskej, Budatínskej, Krásnohorskej a Šášovskej, na ktorých spracuje projekty dopravy s cieľom umožniť parkovanie aj po 1. októbri, informovala nás hovorkyňa Petržalky Mária Halašková.
Na prvý pohľad je to šokujúco málo. Samospráva však v rámci Petržalského parkovacieho systému už rok zónuje celé lokality v mestskej časti, v ktorých už sú modré parkovacie boxy na chodníkoch vyznačené. A povedzme si, chvalabohu za tieto zóny, inak by sa motoristi v Petržalke po 1. októbri nedoplatili.
Mestská časť by totiž nedokázala „sprocesovať“ zvlášť každý chodník, na ktorom by sa mohlo parkovať. A to napriek tomu, že samosprávy dostali od poslancov parlamentu nadčas, (od marca minulého roka,pozn. red.), pripraviť sa na zmenu.
Povoľovací proces dopravného značenia na miestnych pozemných komunikáciách je totiž zložitejší proces. „Na to, aby ste mohli mať dopravné značenie, potrebujete mať najskôr spracovaný projekt organizácie dopravy,“ vysvetľuje vedúci referátu statickej dopravy miestneho úradu Andrej Árva s dodatkom, že projektanti sú dnes ´nedostatkový tovar´. „Návrh riešenia dopravy spolu s dopravným značením dávate následne na vyjadrenie Krajskému dopravnému inšpektorátu. Keď získate stanovisko KDI, projekt smeruje na komisiu cestného správneho orgánu na hlavnom meste. Až „po schválení“ – určení dopravného značenia - sa môže začať realizácia.“
Situácia na Sklodowskej v septembri.
Situácia na Sklodowskej v októbri.
Ešte komplikovanejšie to je, ak ide o celé zóny. Napriek tomu dokázala Petržalka zazónovať (parkovať sa môže len na vyznačených miestach, pozn.red.) Dvory 1, 2, 3 (ulice Andrusovova, Belinského, Fedinova, Hálova, Kolmá, Ondreja Štefanka, Prokofievova, Ševčenkova, Švabinského); Starú Petržalku (ulice Vranovská, Vilová, Očovská a Dubnická), Lúky 6 (ulice Starhradská a Tematínska), Háje 1 - Sever (ulice Gessayova, Osuského, Námestie hraničiarov). „Ideálne do konca roka, najneskôr do júla 2024, plánujeme bezplatné rezidentské parkovacie zóny spustiť aj v Hájoch 1 - Juh a vo všetkých častiach Lúk (1 -5, 7, 8),“ informovala nás Mária Halašková s tým, že v každej zóne sa snažia vyznačiť maximálny počet parkovacích boxov, a to aj na chodníkoch, ak tým nie sú obmedzení alebo ohrození chodci.
Chybičkou krásy týchto zón je, že Petržalka môže zazónovať len tie ulice, ktoré má v správe. Hlavné ťahy, po ktorých chodí MHD, má v správe hlavné mesto. Práve na nich potom parkujú autá, ktoré boli vyhnané zo zóny. Často obsadia jeden jazdný pruh, keď vychádzate z bočnej cesty, ulica je neprehľadná. „Tieto hlavné cesty zostávajú zatiaľ neporiešené,“ priznáva Andrej Árva. „Je však snahou magistrátu a mestskej časti, regulovať parkovanie aj na hlavných ťahoch v správe mesta.“ Po 1. októbri sa zrejme veľká časť parkujúcich presunie práve sem. Podľa starostu Jána Hrčku napríklad na Budatínskej mala mestská časť prisľúbené od magistrátu, že najneskôr do konca tohto roka zareguluje parkovanie na magistrátnej ceste v prospech rezidentov.
A čo ostatné časti Petržalky? Mieru frustrácie má v rukách mestská polícia
Dvory 4 už vyše poldruha roka fungujú v rámci celomestskej parkovacej politiky PAAS. Od 25. septembra sa k PAAS pripojili aj lokality Dvory 5, 6 a severná časť Hájov 2 – Šustekova. Tam sa môže takisto parkovať len na vyznačených miestach, vrátane chodníkov. „V Starej Petržalke, vo zvyšku Hájov 2 a v Hájoch 3 plánuje magistrát spustiť PAAS v rokoch 2024 a 2025, preto parkovacie zóny v týchto častiach miestny úrad rozširovať neplánuje,“ konštatuje Mária Halašková.
Tieto časti si teda musia počkať na PAAS, situácia s parkovaním na chodníkoch tam však zďaleka nie je taká akútna ako na nezazónovaných Lúkach. „Aj preto sme práve tam identifikovali chodníky, na ktorých by sa dalo vyznačiť parkovanie, a teda umožniť parkovať na nich po 1. októbri 2023. Aj tu sme však narazili na limity,“ hovorí Andrej Árva, pričom dodáva, že samospráva má snahu pomôcť, ale počet miest, ktoré takto vytvorila, nie je veľký. „Na Turnianskej si ľudia zvykli na šikmé parkovanie, lenže to by nikto nepovolil. Musí tam byť pozdĺžne a tým počet parkovacích miest klesne. Ľudia nebudú nadšení, ale nejaké miesta zostanú. Zato len o kúsok ďalej za domom je vnútroblok, kde autá parkovali roky, ale po 1. októbri už nemôžu. Tento priestor nemá dopravné riešenie.“ V tejto časti Petržalky sú ale parkovacie plochy ktoré nie sú vyťažené na maximum a sú v pešej dostupnosti cca do 5 minút – napríklad parkoviská na Humenskom námestí, parkoviská na Jasovskej ulici, alebo Park and Ride parkovisko PAAS na Jasovskej.
Turnianska vnútroblok v septembri.
Turnianska vnútroblok v októbri.
Problémových miest je však v Petržalke viac. Napríklad na Námestí hraničiarov je parcela evidovaná ako ihrisko. Preklasifikovanie je zdĺhavý proces, nehovoriac o financom krytí po zmene na parkovisko. Na ilustráciu – do parkoviska na Osuského investuje samospráva vyše 300-tisíc eur...
Na chodníkovú novelu, o ktorej zahlasovali parlamentní poslanci bez toho, aby mnohí tušili, s čím súhlasia, nemali samosprávy šancu sa pripraviť tak, aby uspokojili svojich obyvateľov. Ich frustrácia bude teraz priamo úmerná tomu, akí aktívni budú mestskí policajti pri rozdávaní pokút.
Chodníková novela
Nepovoľuje autám stáť na chodníku ani v prípade, ak na ňom zostane priestor 1,5 metra pre chodcov. „Podľa našich prepočtov by Petržalka mala mať 60-70 percent parkovacích miest na chodníkoch vyriešených do 1. októbra Tých zvyšných 30-40 percent by sa malo doriešiť v prvej polovici budúceho roka,“ uviedol starosta Ján Hrčka v diskusii online.
(in)