Učiteľke tykajú, na hodinu nezvoní: Navštívili sme malú školu, ktorá patrí v rebríčku kvality medzi najlepšie na Slovensku
Zdroj: Marián Dekan
„Samého ma to prekvapilo. Netušili sme, že v rámci Slovenska sme až takí dobrí,“ hovorí so úsmevom Peter Halák, zriaďovateľ Súkromnej základnej školy Felix, ktorá sídli v Petržalke na Krásnohorskej. V nedávno zverejnenom rebríčku INEKO, ktorý mapuje najlepšie základné školy na základe výsledkov žiakov, skončili spomedzi všetkých, vrátane „malých“ škôl, na treťom mieste! Výsledkom však až takú váhu neprikladá. Prečo?
Hneď, ako prejdem vstupnými dverami, je jasné, že toto nie je bežná škola. Magnetky, ktorými deti označia na tabuli, na akej poobednej „záľubke“ ich rodič nájde, sú len detail. Príjemne prekvapujúcich momentov tu zažijem viac.
Víta ma zástupkyňa riaditeľky Alžbeta Molnárová a vedie cez budovu niekdajšej materskej školy do riaditeľne. Tu je zopár mojich postrehov „z cesty“: V tejto malej 11-triednej škole, využitej do posledného metra, sa dá celkom ľahko stratiť. Triedy označené písmenami abecedy tu nenájdete. Nakukneme ku Kamzíkom. To sú štvrtáci. V triede majú živého zajaca aj rybičky, na chodbe bubny, stoly pospájané tak, že deti tvoria 4-členné skupinky. Stoly a stoličky, ktoré rastú s nimi, si podľa potreby premiestňujú.
V jedálni a klubovej miestnosti pripravujú šiestaci na zajtra staroveké raňajky pre rodičov. Staroveké civilizácie sú ich ročníkovou prácou. Rodičov budú hostiť a pritom im prednášať.
Šiestaci pripravovali pre rodičov staroveké raňajky.
Prechádzame okolo „šatne srandy“. „Čo to je?“ pýtam sa zástupkyne. „Niečo ako kostymérňa. Keď napríklad preberajú prváci písmeno ´š´, môže si obliecť ich učiteľka napríklad kostým šaša,“ odpovedá, akoby to bola tá najbežnejšia vec. „Ale využívajú ju aj deti.“
Šiestaci pripravovali pre rodičov staroveké raňajky.
Žirafám už hodina začala. Bez zvonenia. V tejto škole nezvoní. Učiteľka sedí veľmi neformálne... na stole. S deťmi si tyká. Na vykaní autoritu stavať nechce. V triede funguje ako sprievodca. Bavia sa spolu o podzemnej vode. Čo to je? Ako vzniká? Ona dáva otázky, oni diskutujú: Keď veľa prší... Alebo sneží... Nie, bavíme sa o júni, oponuje ktosi... Každý vie čosi a napokon sa sami dopracujú k odpovediam.
Šiestaci pripravovali pre rodičov staroveké raňajky.
Chobotničky nájdeme pre zmenu na koberci. Ten je, mimochodom, v každej triede. Medzi druhákmi práve prebieha živá diskusia. Aká si dvojhláska? Patríš ku mne? Pani učiteľka vytvoreným skupinám rozdá papiere so slovami, z ktorých majú urobiť príbeh. Vraj pokojne aj na chodbe, kde je tiež stolík. Vnímam, že v triede je hluk a vzápätí nie je. Ale učiteľka hlas nezvyšovala. Povedala len „slnečnica“ a zdvihla roztvorenú dlaň. Deti postupne zareagovali rovnakým gestom a zrazu bolo ticho. „To isté môžu urobiť deti, keď sa im zdá, že je v triede krik,“ reaguje na môj údiv Alžbeta Molnárová.
Chobotničky sme našli na koberci.
Tieto deti vysvedčenie svojím starým rodičom čítali, nie ukazovali. Vo Felixe sú totiž presvedčení, že slovné hodnotenie povie viac ako jediná známka.
Záujem väčší ako počet miest
Súkromná škola Felix začínala v Bratislave v roku 2013 s dvoma prváckymi triedami. Dnes majú len v Petržalke 21 tried základnej školy a dve gymnaziálne. „Ročne otvoríme dve, tri triedy, ale vedeli by sme aj päť alebo šesť. Taký je záujem rodičov,“ hovorí Peter Halák. Školné 296 eur mesačne (plus 80 eur za prvostupňový klub) ochotne investujú. Doteraz mali istotu, že ich dieťa je vo Felixe šťastné, po zverejnení rebríčka INEKO majú dôkaz aj o funkčnosti výuky.
„Veľakrát sa nás rodičia pýtajú, či ich deti budú pripravené na ďalšie štúdium. Výsledky INEKO ukazujú, že áno. Ale uvidíme, ako dopadnú ďalšie ročníky,“ hovorí Peter Halák triezvo. Krásnohorská je zatiaľ „malá škola“. Podľa webu INEKO je hranica pre „veľké školy“ fakt, že za posledné štyri roky bolo testovaných 80 žiakov. „Vlani sme mali 16 deviatakov a 46 piatakov.“ Tieto deti však napísali Testovanie 5 a Testovanie 9 nadpriemerne.
Magnetky na tabuli pri vchode oznamujú, na akej poobedňajšej záľube rodič svoje dieťa nájde.
„Je to super, ale nám nejde o to, aby sme ich pripravili na testovanie. Sme škola, ktorá rozvíja deti všeobecnejšie. Robíme s nimi veľa projektov, aby sa naučili spolupracovať, počúvať sa navzájom a komunikovať, vedieť povedať svoj názor a aj ho podporiť argumentmi. Nemusia vedieť odrapkať všetko naspamäť, keď si to vedia nájsť na internete. Sme totiž presvedčení, že svet potrebuje ľudí, ktorí vedia logicky myslieť, pretože zaužívané rutinné postupy dnes už urobí počítač.“
Škole sa zámer evidentne darí napĺňať. Keď si učitelia robili analýzu úloh z testovania, vyšlo im, že v matematických zadaniach zameraných na logiku dopadli deti z Felixu výrazne lepšie oproti iným školám. V rátaní klasických príkladov boli priemerné. Podobne dopadla slovenčina. Ak bolo treba vedieť spisovateľa a jeho dielo, dosiahli priemer, v čítaní s porozumením však boli opäť nadpriemerné.
Najmä deti z Petržalky
Takmer dve tretiny detí vo Felixe sú z Petržalky, ostatné z Rusoviec či blízkych maďarských a rakúskych obcí alebo dokonca zo Stupavy. OZ Felix malo pred časom v pláne prevádzkovať v Slnečniciach spojenú - materskú, základnú a strednú školu. Z toho zišlo, obyvatelia samosprávu presvedčili, že škola v Slnečniciach by mala byť verejná a tá začala rokovania s developerom o kúpe projektu a pozemku. Podľa projektu má škola v Južnom Meste veľkosť dvoch klasických petržalských škôl. Možno sa tam napokon zmestia obe – verejná aj súkromná. Uvidíme, ako sa samospráva napokon rozhodne.
(in)