Užasná symbióza koňa a jazdca: Nenechajte si ujsť parkúr v Ovsišti, prihlásili sa i exotické krajiny
Zdroj: Mercedes-Benz Grand Prix BA 2016
Už 4.-6. augusta budete mať jedinečnú príležitosť pokochať sa pohľadom na ušľachtilé kone a elegantných jazdcov.
Kone i jazdci predvedú svoje umenie už na 52. ročníku medzinárodných jazdeckých pretekov Mercedes-Benz Grand Prix Bratislava v areáli jazdeckého klubu TJ Slávia STU v petržalskom Ovsišti. Vstup do areálu je bezplatný.
O súťaže, v ktorých je cieľom čo najrýchlejšie a bezchybné zdolanie prekážkovej trate, je mimoriadny záujem. „Máme prihlásených 242 koní, a ďalších 90 je ešte na ´čakačke´,“ povedal s uspokojením riaditeľ pretekov Andrej Glatz. Účasť potvrdili aj také exotické krajiny ako Thajsko či Bermudy. Spojené arabské emiráty boli dokonca ochotné zaplatiť za účasť akúkoľvek sumu. „Bohužiaľ sme ich už nemali kam umiestniť,“ skonštatoval riaditeľ. Nečudo, nielenže sa rozdajú finančné ceny pre víťazov a umiestnených spolu vo výške 142 300 eur, ale preteky sú pre príležitosťou kvalifikovať sa na tohtoročné ME v Goteborgu a na budúcoročné Svetové jazdecké hry v americkej Severnej Karolíne.
Od piatka od 8.00 h ráno do nedele večera prebehne celkom 22 súťaží, v ktorých sa predstaví aj 34 Slovákov. Hlavnými súťažami sú: súťaž č. 6 – Veľká séria, FEI World Cup kvalifikácia v sobotu popoludní a súťaž č. 10 - Mercedes-Benz Grand Prix Bratislava v nedeľu popoludní.
Divácky veľmi obľúbené Bariérové skákanie je na programe v sobotu podvečer. Okrem športových súťaží sú pripravené vystúpenia Lipicanov z NŽ Topoľčianky v sobotu poobede a v nedeľu pred obedom a pre deti bude k dispozícii zábavný kútik.
V hlavnej súťaži Mercedes-Benz Grand Prix Bratislava sa doposiaľ len šesťkrát stalo, že na stupňoch víťazov stál domáci jazdec. Ako vidí svoje šance Radovan Šillo, ktorý momentálne patrí k slovenskej parkúrovej špičke? „Víťazstvo je sčasti aj o šťastí. Budem spokojný, ak skončím do piateho miesta,“ vyjadril sa. Ako nám prezradil, z pretekov v domácom prostredí nie je pod tlakom. „Beriem ich ako každé iné preteky. Je to síce ako v tej pesničke Všetky oči na mne..., ale ja to mám rád,“ smeje sa. Napokon od januára poctivo trénuje, minimálne dvakrát do mesiaca má nejaký pretek. Jeho kôň Isidor je ako jeho domáci miláčik. „Som s ním denne, kôň nepozná víkendy, denne potrebuje pohyb,“ vysvetľuje. A prečo sa podľa neho oplatí zavítať na parkúrové preteky do Ovsišťa? „Symbióza koňa a jazdca, ktorú uvidíte, je niečo úžasné. Len si predstavte prekonávanie prekážok vo výške 150 centimetrov... Vyvolá to vo vás rešpekt aj obdiv.“
Parkúrové kone sú ešte elegantnejšie a ušľachtilejšie ako tie dostihové. Podkoniari, ktorí sú neodmysliteľnou súčasťou parkúrového jazdca, sa o kone starajú od rána do večera a nastylujú ich aj na preteky. Oproti dostihovým koňom, ktoré končia kariéru zhruba v piatich rokoch, parkúrové s ňou práve v tomto veku začínajú a vrchol majú medzi 9 a 14 rokmi.
Aj parkúroví jazdci sa od džokejov líšia. Hoci štíhlosť je výhodou, nemusia tak striktne dbať na líniu a jazdiť môžu aj do šesťdesiatky. A počas pretekov sú s koňom nielen jedno telo-jedna duša, ale ladia s nimi aj imidžom. Majú predpísaný úbor, ktorí musia dodržať - počnúc čižmami, cez nohavice, sako až po pokrývku hlavy.
Na záver ešte pikoška: Viete, ako vzniklo parkúrové skákanie? Jedna z teórií hovorí, že za vznikom skokových jazdeckých pretekov je nariadenie britského parlamentu z osemnásteho storočia, ktoré prinútilo majiteľov pozemkov ohradiť si svoje priestranstvo pomocou plota. Ak sa chceli jazdci na koni presúvať cez polia a lúky, museli sa naučiť nové ohrady prekonávať. Skoky na koni boli tiež prirodzenou súčasťou lovu a zdolávania prírodných prekážok, a zároveň populárna forma tréningu britskej kavalérie.
FOTOGALÉRIA:
(in)