Dobrá správa: Oživenie spustnutého areálu Filiálky je o kúsok bližšie k realizácii
Zdroj: ms
Zanedbaný priestor bývalej železničnej stanice Filiálka mnohí Bratislavčania obchádzajú oblúkom, keďže sa tu zvyknú pohybovať narkomani či rôzni asociáli, ktorí z viacerých zákutí urobili smetisko. Sľubov o premene tejto hanby mesta na príjemnú oddychovú zónu bolo v minulosti dosť – kedy sa naplnia?
O úpadku areálu, ktorý strpčuje život najmä obyvateľom v okolí, sa hovorí veľa rokov, mnohí ľudia už prestali veriť, že sa niečo zmení. Dôležitý posun však predsa len nastal vlani v júni, keď mestská časť uzavrela so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) Memorandum o vzájomnej spolupráci pri riešení otázok súvisiacich s Filiálkou. Na základe memoranda vznikla aj zmluva, vďaka ktorej železnice prenajali samospráve pozemky medzi Kukučínovou a Račianskou ulicou za symbolické euro ročne na obdobie piatich rokov.
„Na prenajatých pozemkoch chce Nové Mesto vybudovať priestor, ktorý zlepší kvalitu života v štvrti a obyvateľom ponúkne rozmanité možnosti voľnočasových aktivít. K dispozícii bude dovtedy, kým sa nezačne výstavba železničnej stanice Filiálka,“ potvrdila pre banoviny.sk Jana Žjak z referátu komunikácie. Po uplynutí piatich rokov môže samospráva požiadať o ďalšie predĺženie nájmu na jeden rok, a to aj opakovane, až kým sa nespustia práce na obnove železničnej dopravy.
Zdroj:
ms
Na prenajatých pozemkoch od železníc chce mestská časť vytvoriť oddychovú zónu.
V rámci prvej etapy sa má vybudovať dočasný lineárny park Filiálka, konkrétne na území medzi Filiálkou a sídliskom Pri Mýte. Úlohou mestskej časti je zabezpečiť projektovú dokumentáciu, a následne i realizáciu parku. V akom štádiu je tento zámer? „V súčasnosti je vypracovaná architektonická štúdia, ktorá definuje komunitný priestor pre obyvateľov na oddych a rekreáciu v zeleni. Tento dokument je predmetom diskusií a v schvaľovacom procese so ŽSR,“ uviedla Jana Žjak.
FOTOGALÉRIA (Areál Filiálky 2. decembra 2023):
Upresnila, že samospráva kladie dôraz na oddychovú funkciu priestoru s pochôdznou trávnatou plochou, mobiliárom v podobe lavičiek a sadovými úpravami. Park má spĺňať princípy udržateľnosti, projekt ráta takisto so zberom dažďovej vody či s dažďovou záhradou. „To, ako bude park vyzerať a akú investíciu si vyžiada, bude výsledkom spolupráce mestskej časti s obyvateľmi v rámci participačného procesu. Participačný proces pripravujeme a veríme, že v prvej polovici budúceho roka budeme poznať výsledky,“ doplnila hovorkyňa.
Zdroj:
vtedy.tasr.sk
17. októbra 1980: Vlak ťahaný parným rušňom vyšiel na rozlúčkovú jazdu.
V ďalších etapách je ambíciou mestskej časti dočasne využiť Filiálku ako miesto, ktoré oživí štvrť a vdýchne jej nový život. Pri tomto zámere plánujú spolupracovať s EKO – podnikom VPS, miestnymi komunitami, neziskovými organizáciami či mladými ľuďmi.
Desaťročia úpadku
Vlaková stanica Bratislava - Filiálka vznikla v roku 1840 ako konská železnica, v roku 1873 ju prestavali na parnú dopravu vlakov. Osobný vlak sem prišiel naposledy 1. júna 1985, odvtedy začala upadať. Dobová foto z roku 1980 (vyššie) má názov Posledná para na našich železniciach - vlak ťahaný parným rušňom sa lúči s Bratislavčanmi.
(ac)
Čo sa deje v lokalite Filiálky? Už čoskoro tu pribudne oficiálne parkovisko
Priestory bývalej železničnej stanice Filiálka (pri Trnavskom mýte) v bratislavskom Novom Meste sú dlhodobo boľavou stránkou Bratislavy. Okrem toho, že v časti spustnutého areálu sa zvyknú pohybovať drogovo závislí či ľudia bez domova, osobitnú "históriu" má i priestor, ktorý vodiči vo veľkom ilegálne využívali na parkovanie. Teraz sa tu však začnú práce na vytvorení oficiálneho parkoviska.