Obnova ŽST Vinohrady celkom nevyšla: Sklamaní sú ľudia, ale aj samotné železnice...

2.10.2021

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

„Rada by som vedela, čo sa vlastne opravilo za vyše tristotisíc na železničnej zastávke Vinohrady,“ pýta sa seniorka z Bratislavy. Vždy po vystúpení z vlaku s obavou schádza po hrboľatých schodoch, na ktorých sa odlupuje povrch. Ale to nie je jediný problém. Ako sme zistili, ani železnice nie sú s výsledkom stavebných prác spokojné, no s reklamáciou nepochodili.

Železničná zastávka Bratislava – Vinohrady nie je síce taká vyťažená ako Hlavná stanica, je to však rušné miesto, kde sa denne vystriedajú desiatky cestujúcich. V pracovné dni tu zastavuje až 171 vnútroštátnych vlakov diaľkovej aj prímestskej osobnej dopravy. No už v čase, keď sa začalo s rekonštrukciou a skultúrnením zanedbaného objektu, bolo zrejmé, že za sumu 370-tisíc eur dokážu „zahladiť“ len tie najväčšie nedostatky.

„Zastávka Bratislava-Vinohrady bola zrekonštruovaná v roku 2019, pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji. Práce sa týkali najmä rekonštrukcie a opravy budovy zastávky vrátane výmeny okien, úpravy interiéru, fasády a podobne. Taktiež sa vymenilo zastrešenie na všetkých štyroch nástupištiach a dobudoval nový chodník k schodisku priľahlej Račianskej ulice,“ povedala nám hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.

Za najväčší problém pokladajú železnice dosiaľ nevykonanú rekonštrukciu všetkých nástupísk. „Spôsobuje to značný diskomfort cestujúcej verejnosti pri využívaní vlakovej dopravy. Rekonštrukciou alebo aspoň rozsiahlejšou opravou by sa tento stav výrazne zlepšil. Všetko však bude závisieť od disponibilných zdrojov v nasledujúcom období,“ upozornila hovorkyňa.

Zdroj: Marián Dekan

Z opravy povrchu nástupísk asfaltovaním napokon zišlo...

Problémom je tiež výsledok už realizovaných prác. Napríklad na strope v podchode je miestami popraskaná omietka, no najmä vonkajšie schodisko hrozí úrazom, keďže jeho povrch sa odlupuje– práve na to upozornila aj naša čitateľka. Železnice reklamovali opravu schodiska v júli 2020, dodávateľská firma reklamáciu uznala a nerovnosti odstránila. „Po zime sa však na schodisku opäť objavili odlúpeniny, ktoré sme opätovne reklamovali v máji 2021. Avšak reklamácia nám nebola uznaná z dôvodu zlého (dožitého) podkladu schodiska, na ktorý sa nanášal poter,“ konštatovala Ria Feik Achbergerová.

Zdroj: Marián Dekan

​S reklamáciou vonkajšieho schodiska železnice neuspeli.

Hanbou je tiež asfaltový povrch na nástupiskách, ktorý je na mnohých miestach značne poškodený. Zabudli naň robotníci? „Predmetom zmluvy o dielo s dodávateľskou firmou bola aj  oprava povrchu nástupíšť asfaltovaním, avšak firma počas plnenia zmluvy zistila, že nedokáže vykonať opravu nástupíšť plánovanou technológiou. Ponúkli ŽSR ako objednávateľovi stavebných prác alternatívu opravy nástupíšť betónovaním (najprv bez vplyvu na konečnú cenu), neskôr ponúkli úpravu s obrubníkmi a zámkovou dlažbou, ale už s navýšením ceny, čo bolo zo strany ŽSR zamietnuté a dodávateľ stavebných prác následne odstúpil od zmluvy o dielo,“ vysvetlila hovorkyňa. Zároveň ubezpečila, že vedia o aktuálnom stave a pravidelne sa snažia odstraňovať najväčšie nerovnosti vrecovým asfaltom.

Zdroj: Marián Dekan

​Obnovený interiér v ŽST Bratislava - Vinohrady

Bez komplexnej rekonštrukcie či väčšej opravy sa však stav nástupísk nedá výrazne zlepšiť. K tomu hovorkyňa železníc uviedla: „Aktuálne prebieha proces na vyhlásenie verejného obstarania na stavebné práce za účelom odstránenia týchto nedostatkov. ŽSR plánujú zrealizovať opravu všetkých nástupištných hrán, ako aj opravu povrchov nástupíšť – zámkovou dlažbou s vodiacimi prvkami pre slabozrakých a nevidiacich. Spomínanou opravou by sa malo tiež zabezpečiť odvodnenie, aby voda pri daždi nešla na schody a do podchodu.“ 

(ac)

Páčil sa vám článok?