Nové trasovanie: Takto budú premávať električky po spustení Karloveskej radiály

5.12.2019
0

Zdroj: DPB

Páčil sa vám článok?

Dopravný podnik predstavil nové trasovanie liniek, ktoré ráta s ďalšou etapou modernizácie karloveskej radiály a rekonštrukciami na Záhumeniciach, Blumentáli a Americkom námestí v budúcom roku.

Po spustení zmodernizovanej radiály v Karlovej Vsi posilní DPB kapacity električkovej dopravy. Nové trasovanie liniek bude v platnosti až do začiatku budúcoročných rekonštrukcií tratí, ktoré sa očakáva v jarných mesiacoch budúceho roka. Súčasné zmeny prinesú viacero benefitov.

Nové trasovanie električkových liniek v Bratislave

Linka 1: Hlavná stanica - Obchodná - Námestie SNP - Nám. Ľ. Štúra - Šafárikovo nám. - Námestie SNP - Obchodná - Hlavná stanica

Linka 3: Petržalka - Šafárikovo nám. - Špitálska - Blumentál - Račianske mýto - ŽST Vinohrady - Rača

Linka 4: Karlova Ves - Most SNP - Šafárikovo nám./SND - Špitálska - Trnavské mýto - ŽST Nové Mesto / Zlaté Piesky (každý druhý spoj).
Po spustení električiek až do Dúbravky bude linka predĺžená na konečnú Pri kríži.

Posilová linka 7 v špičkách pracovných dní: Hlavná stanica - Blumentál - Račianske mýto - ŽST Vinohrady - Rača (poobede budú spoje končiť na ŽST Vinohrady)

Linka 9: Karlova Ves - tunel - Obchodná - Blumentál - Trnavské mýto - Ružinov

Všetky linky majú rovnaký interval 4 minúty v rannej a poobednej špičke, 5 minút v tzv. sedle medzi špičkami a 7,5 minúty cez víkendy. Doteraz sa napríklad v Dúbravke na spoj čakalo až 6 minút v špičke a cez víkendy 9 minút.

Premenovanie zastávok v Karlovej Vsi a Dúbravke

V súvislosti so spustením premávky prichádza ku zmenám názvov niektorých zastávok, ktoré tak budú lepšie reflektovať zaužívané označenia lokalít.

Zastávka Damborského sa mení na Záluhy;z astávka Karlova Ves sa mení na Kútiky; zastávka Miestny úrad Karlova Ves sa mení na Námestie svätého Františka  tiež sa tento týždeň zmení názov zastávky Polus City Center na Miestny úrad Nové Mesto.

Ako teda budeme cestovať?

Karlovu Ves po novom obslúžia linky 4 a 9, ktoré tak zabezpečia priame a dvakrát častejšie spojenie s významnými prestupnými bodmi Most SNP, Trnavské mýto, Šafárikovo námestie či Blumentál.

Linka 4 bude po otvorení trate do Dúbravky predĺžená na konečnú Pri kríži; linka 9 zostane premávať po zastávku Karlova Ves, po novom premenovanú na Kútiky. Zmeny sa však dotknú všetkých električkových liniek.

Dôležitou informáciou je, že pri cestovaní električkami medzi ľubovoľnými dvomi zastávkami bude potrebný maximálne jeden prestup. Definitívna podoba linkového vedenia v hlavnom meste bude stanovená až po ukončení 3. a 4. etapy modernizácie Karloveskej radiály, kedy sa budú vyhodnocovať skúsenosti a spokojnosť s organizáciou MHD počas jej jednotlivých etáp.

Nárast prepravnej kapacity

Oproti dnešnému výlukovému stavu navyše dôjde k navýšeniu prepravnej kapacity na úplne všetkých električkových radiálach, a to od 25 % až do 100 %.

„Električková doprava je pre Bratislavu absolútne kľúčová, lebo cestujúcim prináša najväčší komfort cestovania a je najspoľahlivejšia. Odteraz verejnosti ponúkame atraktívny interval už od dvoch minút, ktorý cestujúci určite ocenia,” povedal predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský. Napriek menšiemu počtu liniek sa prepravná kapacita naopak výrazne navýši. Na linkách z Karlovej Vsi na nábrežie či z Hlavnej stanice do centra mesta sa oproti nedávnemu stavu napríklad zvyšuje počet spojov na dvojnásobok.

VIDEO: Vodič autobusu MHD na Hodžovom námestí vytrúbil taxík, ktorý mu prekážal na zastávke - cestujúci takmer ohluchli...

Na Hodžovom námestí sa včera o 21,00 hodine večer odohrala pomerne bežná dopravná situácia, keď na zastávke MHD stál taxík práve v čase, keď sa k nej blížil autobus MHD. Konkrétne išlo o linku č. 93 idúcu z Hlavnej stanice smerom do Petržalky. Vodič DPB sa rozhodol, že taxík vytrúbi, ale napokon to veľmi nepomohlo - akurát nahneval jednu z cestujúcich, ktorá sa mu na viac než minútu trvajúci neznesiteľný hluk prišla posťažovať...

​„Ešte pred niekoľkými rokmi jazdila každá električková linka iba raz za 12 minút, cez víkendy dokonca iba raz za 20 minút. Dnes zavádzame v čase špičiek jednotný interval 4 minúty a cez víkendy 7,5 minúty. Keďže na vybraných tratiach budú jazdiť dve linky, znamená to, že na spoj prakticky nebude potrebné dobiehať, lebo o chvíľu príde ďalší. Oproti súčasnosti nasadíme do premávky až o 10 % viac električiek,” dopĺňa predseda predstavenstva DPB.

Samotný prejazd Karlovou Vsou sa urýchli o tri minúty – pre každého cestujúceho, v každom spoji a v každom smere. Električky tu zároveň budú jazdiť častejšie ako metro v zahraničí: ráno aj poobede každé dve minúty. Aj v prípade, ak cestujúci bude musieť prestúpiť, vďaka rýchlejším električkám a kratšiemu čakaniu na spoj bude jeho cesta rýchlejšia než doposiaľ.

K posilneniu kapacity prichádza aj v Rači, Ružinove, Petržalke či na Vajnorskej ulici. Interval v poobednej špičke sa skracuje z 5 minút iba na 4 minúty, čo predstavuje nárast kapacity až o 25 %.

Posilnenie náhradnej autobusovej dopravy do Dúbravky

DPB eviduje aj množstvo podnetov od cestujúcich, ktorí požadovali zlepšenie náhradnej autobusovej dopravy do Dúbravky. Na krátky čas totiž bude spustená električka iba po konečnú Kútiky v Karlovej Vsi.

Dôjde však k výraznému posilneniu autobusovej linky X5 medzi Borskou a obratiskom Pri kríži. Dopravný podnik totiž očakáva, že cestujúci začnú tento smer cez Karlovu Ves využívať výrazne viac. Vo vybraných časoch tak skráti interval na polovicu a autobusy do Dúbravky budú jazdiť každé 4 minúty.

Večer a cez víkendy bude koordinovaná s električkovou linkou 4, aby ku/od každého spoja električky linky 4 išiel autobus náhradnej dopravy z/do Dúbravky. V ostatnom čase bude taký hustý interval náhradnej dopravy (4-5 minút), ktorému bude prispôsobená kapacita nasadzovaných vozidiel, že cestujúci prichádzajúci električkou na Borskú pravdepodobne uvidia predchádzajúci spoj linky X5, avšak po presune na zastávku autobusu náhradnej dopravy už bude pristavovať ďalší spoj  linky X5. 

Prečo nastali zmeny v linkovom vedení

Dnes predstavené linkové vedenie je zároveň prípravou na plánovanú jarnú výluku v Rači tak, aby súčasné trasovanie mohlo zostať v platnosti aj počas tejto výluky a nemuselo Bratislavčanov zaťažovať ďalšími zmenami. To je okrem iného dôvod, prečo v tejto chvíli napríklad nebolo možné prevádzkovať „tradičnú“ električkovú linku číslo 5.

Dopravný podnik Bratislava, a. s. je presvedčený, že uvedené riešenie je najlepším z možných a stretne sa s pozitívnymi reakciami. Naďalej je však pripravený zaoberať sa akýmikoľvek podnetmi verejnosti.

(ms) 

Páčil sa vám článok?