Bratislava je stále pomerne neobjavenou destináciou
Zdroj: BTB
V porovnaní s okolitými krajinami má Bratislava menej prichádzajúcich turistov. Ako vykryť obdobia mimo hlavnú sezónu a na aký typ turistov sa zamerať, aby to bolo v súlade so stratégiou udržateľného turizmu? A potrebuje Bratislava kongresové centrum? Odpovede aj na tieto otázky sa dozviete v rozhovore s novozvolenou predsedníčkou predstavenstva Bratislava Tourist Board (BTB) Ninou Erneker.
Bratislava je stále pomerne neobjavenou destináciou a v porovnaní s okolitými hlavnými mestami má menej tzv. incomingu, teda prichádzajúcich turistov. „Počas hlavnej sezóny sme skoro plní a vnímame veľké resty v destinačnom manažmente, najmä v oblasti riadenia turistických autobusov. Našou príležitosťou je mimosezóna a postupné zavádzanie koncepčných riešení,“ hovorí predsedníčka predstavenstva BTB Nina Erneker s tým, že za prioritu považuje poznanie cieľových skupín.
Leisure alebo MICE
Voľnočasoví turisti, teda tzv. leisure, vyhľadávajú iné aktivity v destinácii ako delegáti kongresov, biznisových stretnutí či eventov (tzv. MICE pozn. red.) „Nie je to však tak, že si máte vybrať jednu cieľovú skupinu a tej sa venovať, leisure aj MICE sa dopĺňajú. Voľnočasoví turisti plnia Bratislavu v mesiacoch s „pekným počasím“, MICE vie byť skvelým nástrojom na vykrývanie mimo sezóny a neprodukuje overturizmus,“ vysvetľuje Nina Erneker.
Kvalita nad kvantitou
Nové vedenie organizácie cestovného ruchu sa chce zamerať na kvalitu pred kvantitou. Bonitnejší klient a MICE by v tom mali pomôcť. „Naším cieľom je „predať“ ubytovaciu kapacitu. Plné hotely znamenajú vyšší výber dane za ubytovanie a lepšie možnosti na rozvoj cestovného ruchu v meste. Keď sa zamyslíme nad zložením hotelovej základne v širšom centre Bratislavy, cieľová skupina je pomerne jasná,“ hodnotí Nina Erneker a dodáva, že nové vedenie BTB by sa rado zameralo na príjazdový cestovný ruch a propagovalo autentické kultúrne dedičstvo od korunovácií, cez socialistický brutalizmus v architektúre až po modernú panorámu Bratislavy v tzv. downtowne.
Výhody Bratislavy
Výhodou nášho hlavného mesta je podľa odborníkov jeho poloha a dostupnosť. „Návštevník i organizátor podujatí ocení možnosť pešej dostupnosti hlavných atrakcií, hotelov a miest, kde sa organizujú podujatia. Nie je veľa destinácií, kde sa po historickom centre môžete voľne prechádzať, obzvlášť keď máte malé deti,“ vysvetľuje Nina Erneker. Z pohľadu rozdelenia trhu je určite silná konkurencia susedná Viedeň. „Ja osobne to nevnímam ako benchmark, s ktorým sa my máme porovnávať. S naratívom „načo sa snažiť, veď Viedeň,“ bojujem už dlho. My nie sme a nikdy nebudeme ako Viedeň, Budapešť či Praha. Ak sa veľmi chceme porovnávať, napríklad veľkostne, môžeme súperiť s Ľubľanou, Talinom, Glasgowom, Gdaňskom, Grazom, Záhrebom a podobne. Chcela by som zdôrazniť: učme sa od konkurencie, ale poďme svojou cestou. Hlavným cieľom je byť udržateľní, naplniť svoje kapacity tak, aby aj trh bol sýty, aj Bratislava celá,“ dodáva.
Rozmer udržateľnosti
Tím Bratislava Tourist Board spolu s profesionálmi z odvetvia pripravuje koncepciu udržateľného cestovného ruchu. Hotová by mala byť do konca roka. Spolupráca s mestom je podľa nového vedenia BTB kľúčová, nevyhnutná a poskytuje obrovské možnosti synergií. „Už len keď sa nad tým zamyslíme z pohľadu financovania, mesto platí celú bezpečnosť, čistotu, kultúru a infraštruktúru. To je rámec, ktorý ďaleko presahuje naše členské v rámci BTB. V rámci koncepcie sa zameriavame práve na prienik rozvoja mesta s cestovným ruchom,“ hovorí Nina Erneker. „Čo sa týka udržateľnosti, ja sama sa tejto téme profesionálne venujem už dlhšie. Aj v našom odvetví vnímam veľa greenwashingu, a preto si myslím, že je dôležité nielen konať, ale zároveň merať dosah týchto krokov. Onedlho nás čaká povinné ESG vykazovanie v rámci legislatívy. Je potrebné naskočiť na tento vlak čo najskôr, aby sme zostali konkurencieschopní,“ upozorňuje.
Organizačné výzvy
Hlavnou výzvou BTB v nadchádzajúcom roku je popasovať sa s vyrovnaným rozpočtom a zastabilizovať organizáciu tak, aby časom vznikali aj rezervy využiteľné na rast. „Plánov je veľa, so zdrojmi musíme zaobchádzať zatiaľ opatrne. Počas prvých mesiacov vo vedení absolvujem desiatky osobných stretnutí s najrôznejšími stakeholdermi i potenciálnymi členmi. Veľmi akútne vnímam potrebu zmeniť uhol pohľadu z perspektívy „čo ja ako člen BTB z členstva mám“ na rovinu „s čím vám ja ako člen môžem pomôcť“. Destinačný marketing a manažment je úžasný nástroj, kde súčtom 1 + 1 môžete dostať aj viac ako 2,“ hovorí Nina Erneker s tým, že BTB sa bude snažiť naštartovať synergie a nové vedenie sa zamyslí aj nad spoločnou komunikáciou smerom do zahraničia, a to na základe získaných dát.
Kompaktný tím ľudí
Zmena vo vedení BTB sa dotkla aj výkonnej pozície a na miesto výkonného riaditeľa BTB nastúpil Lukáš Pucovský, ktorý má bohaté skúsenosti z oblasti marketingu a komunikácie. „Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že sa podarilo vybrať kompaktný tím, ktorý sa bude navzájom dopĺňať. Verím preto, že sa nám spoločne podarí presadiť zmeny v riadení, jednou z nich je napríklad digitalizácia interných procesov, ktorá by nám mala pomôcť zefektívniť a sprehľadniť systém práce a uvoľniť ruky na kreatívu,“ uzatvára Nina Erneker.
Bratislava Tourist Board
V súčasnosti má Bratislava Tourist Board 70 členov z oblasti hotelierstva, MICE, cestovných kancelárií a tiež dopravy, kultúry a voľného času. Organizácia rozvíja a propaguje všetky formy cestovného ruchu, podporuje ich prezentáciu, vytvára platformu spolupráce súkromného a verejného sektora v oblasti cestovného ruchu a riadi, iniciuje a koordinuje rozvoj cestovného ruchu v Bratislave.
Nina Erneker je predsedníčkou predstavenstva BTB od septembra 2024. V organizácii už pracovala v minulosti, kde riadila aktivity Bratislava Convention Bureau. Kongresovému cestovnému ruchu a eventom sa venuje viac ako 20 rokov. Organizovala biznisové, protokolárne, športové i konferenčné podujatia od 20 do 5000 hostí.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
PR - sponzorovaný obsah