Vianočné nákupy: Koľko si priplatíme za darčeky a potraviny?

Dnes,
0

Zdroj: ms

Páčil sa vám článok?

Blíži sa december, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov tak zvyčajne bývajú o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov. V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company pozrela na to, ako v závere roka zvykneme nakupovať, koľko si za vianočné nákupy priplatíme a ako počas sviatkov zbytočne nemíňať.

V decembri míňame najviac, dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia o desiatky percent viac ako počas iných mesiacov roka. Väčšina Slovákov realizuje vianočné nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však aj takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

"Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka. V období október - december predstavujú tržby maloobchodu až 28 % z tých celoročných. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyšší obrat predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Viac zvyknú utŕžiť aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy," uvádza Sadovská.

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. V roku 2023 predstavovala predajná plocha obchodov 4,28 milióna štvorcových metrov. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,79 štvorcového metra z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 41 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, retailovým parkom, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hypermarketov a supermarketov.

Aj tento rok si za nákupy potravín a darčekov priplatíme

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2024 medziročne vyššie až o 5,0 %. Ide tak zároveň o najvyššiu infláciu potravín v aktuálnom roku, pričom počas viacerých mesiacov nedosahovala ani úroveň jedného percenta. Drahšie ako pred rokom boli v októbri najmä oleje a tuky (o 30,5 %), zelenina (o 13,3 %) a ovocie (o 11,9 %).

"Sladké potraviny boli medziročne drahšie o 5,8 %, chlieb a obilniny o 3,9 %. Mlieko, syry a vajcia nás vyšli drahšie ako pred rokom o 2,4 % a za ryby a morské plody sme si priplácali 2,0 %. Jedine mäso a výrobky z neho boli medziročne lacnejšie o – 0,5 %. Nealkoholické nápoje zdraželi o 4,3 %. Odhadujeme tak, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť cca o 5 – 6 % viac ako vlani," vysvetľuje analytička.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom športové vybavenie (o 8,4 %) a šperky (o 8,0 %). Hodinky nás vychádzajú drahšie ako vlani o 3,2 %, za knihy platíme viac o 3,1 %. Od cca 1,5 do 3,0 % si priplácame ale aj za kávovary, výrobky pre osobnú hygienu, hračky, bicykle, oblečenie, hudobné nástroje či výrobky pre domácich miláčikov.

Zdroj: WOOD & Company podľa Eurostat

​Najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a obuv o 0,7 % a 0,6 %. Lacnejšie ako pred rokom nás tento rok vychádzajú najmä počítače a to o – 6,0 % a taktiež fotoaparáty o - 0,7 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Eurostatu.

Nezadlžujte sa

Mnohí Slováci sa dopúšťajú v súvislosti so sviatkami jednej veľkej chyby - kvôli (pred)vianočným nákupom sa zadlžujú. "Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy, každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené," radí Sadovská.

Ako aktuálna situácia ovplyvňuje naše predvianočné nákupy?

Spotrebitelia majú za sebou dva roky (2022 a 2023) rekordne vysokej inflácie. Hoci v tomto roku je inflácia v priemere na úrovni 2,7 %, predchádzajúce dva roky nemožno úplne vymazať. Preto aj v tomto roku môžeme ešte pociťovať určité vplyvy na nákupy súvisiace s vianočnými sviatkami.

Pri nákupoch tak môže podľa analytičky dochádzať k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších možností pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, seniorov či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.

"Na druhej strane v roku 2024 platy na Slovensku reálne rastú a to po dvoch rokoch 2022 a 2023, pre ktoré bol charakteristický reálny pokles miezd. Pozitívom je aj nízka miera nezamestnanosti v krajine. Najviac návštev obchodov, vrátane predvianočného obdobia, sa realizuje v Bratislavskom kraji s najvyššou kúpnou silou obyvateľstva, ale i koncentráciou predajní či nákupných centier. Práve v prípade obyvateľov Bratislavského kraja je v tomto roku (od vypuknutia pandémie) evidovaný rekordne vysoký apetít po nákupoch," dodáva Sadovská.

(ms)

Páčil sa vám článok?