Parkovanie: PAAS v Hájoch 2, 3 už mal byť realitou. Prečo nie je?
Zdroj: Matúš Husár
Ďalšou PAAS zónou v Petržalke mali byť tento rok Háje 2 a 3. Online prerokovanie projektu sa uskutočnilo 19. februára. So značením parkovacích miest chcelo mesto začať v období apríl-jún, spustenie predpokladalo v 4. kvartáli (október-december). V akej fáze je príprava? Čo spôsobilo oneskorenie?
„Aktuálne prebieha proces vydávania stanoviska Krajského dopravného inšpektorátu k projektu organizácie dopravy a následne pristúpime k realizácii dopravného značenia,“ reagoval stručne hovorca magistrátu Peter Bubla.
Rovnako stručný bol, aj keď sme sa informovali, aký dlhý čas už mesto reaguje na pripomienky Krajského dopravného inšpektorátu (KDI). Odporučil nás kontaktovať priamo ich. Na otázku, kedy odhaduje realizáciu dopravného značenia, uviedol: „Termín závisí od finálneho stanoviska KDI a počasia.“
Pripomienky nie sú nerealizovateľné
Obrátili sme sa preto s otázkami na KDI. Koľko trvá proces vydania stanoviska KDI, resp. aký dlhý čas už mesto reaguje na pripomienky KDI? „Proces vydania stanoviska Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave (KDI v BA) trvá v zmysle interného predpisu 30 dní, ak nie je uvedené inak,“ informovala nás Jana Šimunková z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave.
„Prvú žiadosť od Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy prijal KDI v BA dňa 21.06.2024, pričom 09.07.2024 vydal po predchádzajúcom rokovaní nesúhlasné stanovisko spolu so zapracovanými pripomienkami. Dňa 24.7.2024 prijal KDI v BA od Magistrátu hl. m. SR Bratislavy opätovnú žiadosť s upravenou projektovou dokumentáciou a vyjadrením k pripomienkam, ktoré boli súčasťou predchádzajúceho nesúhlasného stanoviska. Nakoľko upravená projektová dokumentácia obsahovala okrem neopravených pripomienok aj ďalšie chyby, Krajský dopravný inšpektorát v Bratislave vydal opätovne nesúhlasné stanovisko. Dňa 04.09.2024 sa konalo opätovné stretnutie, ktorého predmetom boli pripomienky k projektovej dokumentácii. Ku dnešnému dňu (23.9. pozn. red.) KDI v BA neeviduje novú zapracovanú projektovú dokumentáciu.“
Uvádzame aspoň niektoré pripomienky zo strany KDI v BA k druhej žiadosti podanej dňa 24.7.2024.
- Pre použitie značky voľno pre cyklistov v protismere - vyznačenie takejto značky je dovolené len vtedy, ak sa pozdĺžne parkovacie miesta nachádzajú len po ľavej strane vozovky za predpokladu pridania bezpečnostného prúžku, čo nebolo splnené.
- Na ul. A. Gwerkovej a Mamateyovej je nutné doplniť parkovacie miesta a parkovacie pásy podľa opraveného projektu organizácie dopravy.
- Priechody pre chodcov, na ktorých sa vykonáva stavebná úprava, je požadované intenzívne osvetliť podľa príslušnej normy a tiež doplniť zvislé dopravné značenie na všetkých priechodoch.
- Pred priechodom pre chodcov a pred križovatku Mamateyova/Jankolova KDI v BA považuje osadenie ohybných stĺpikov za kolízne a nebezpečné, a z toho dôvodu sa vyžadujú stavebné úpravy a nie úpravy pomocou ohybných stĺpikov.
- Je potrebné upraviť dĺžky jestvujúcich priechodov pre chodcov, nakoľko ich dĺžky nespĺňajú aktuálne normy.
- Návrh spomaľovacích vankúšov je z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky neopodstatnený.
Ako vidno, nejde o pripomienky, ktoré by boli nerealizovateľné. Jeden z aspektov, ktorý možno zabrzdil realizáciu zóny PAAS v termíne môže byť, že magistrát chce zrejme súbežne s projektom PAAS zóny Háje 2,3 zrealizovať aj zmenu organizácie dopravy na Furdekovej (úvodná fotografia). Pred panelákmi na časti Furdekovej (4 až 14) navrhol projekt PAAS (podrobný návrh nájdete na stránke paas.sk/petrzalka, pozn.red.) neparkovať tak, ako bolo zvykom. Autá by sa však mohli presunúť na komunikáciu, kde by sa z dvoch jazdných pruhov v každom smere stal jeden, druhý by slúžil na parkovanie. „Ohľadom projektu organizácie dopravy na Furdekovej boli zatiaľ iba predbežné diskusie a rokovania bez akejkoľvek žiadosti zo strany Magistrátu hl. m. SR Bratislavy. Na týchto KDI v BA vyjadril požiadavku k danému projektu a aj dopravno-kapacitné posúdenie, nakoľko ide o zmenu organizácie dopravy – z dvoch jazdných pruhov na jeden. Keďže táto cesta bola navrhnutá ako dvojpruhová, preto je zo strany KDI v BA dopravno-kapacitné posúdenie, nakoľko navrhovaná miestna cesta musí vyhovovať predpokladaným dopravným podmienkam,“ uviedla Jana Šimunková.
Na jar 2025
„Podľa aktuálneho vývoja sa realizácia dopravného značenia, registrácia obyvateľov a následne spustenie zóny PAAS Háje 2 a 3 posúva na jar 2025,“ informovala nás hovorkyňa Petržalky Mária Halašková. Dodala, že pripomienky mestskej časti boli do projektu zapracované, rovnako ako väčšina pripomienok obyvateľov.
Mesto mestskú časť informuje aj o pripomienkach KDI. „Jednou zo zásadných bola požiadavka na sčítanie dopravy na konkrétnych úsekoch miestnych ciest. Výsledky sčítania dopravy sú podľa posledných informácií spracované a najaktuálnejšia verzia projektu organizácie dopravy pôjde opätovne na KDI so žiadosťou o stanovisko,“ uviedla. „Tento aspekt zapríčinil zdržanie v schvaľovacom procese a v konečnom dôsledku ovplyvnil omeškanie celého zámeru spustenia novej zóny v rámci mestskej časti. Vzhľadom na ročné obdobie nie je veľký predpoklad, že sa začne so značením v tomto roku, a to najmä z dôvodu nevhodných poveternostných podmienok.“
(in)