Zaujímavý prieskum: O prežitie svojej prevádzky sa obáva viac ako polovica reštaurácií
Zdroj: ac
Viac ako polovica reštaurácií na Slovensku verí, že aj vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu na budúci rok prežije, avšak s ťažkosťami.
Za bezproblémový vníma budúci rok 38,6 % respondentov a zvyšných 8,9 % prevádzok si nie je istých ďalším vývojom. Vyplýva to z prieskumu Food barometer pre spoločnosť Edenred, ktorý sa uskutočnil v auguste a septembri 2024 ešte pred ohlásením konsolidačného balíčka na vzorke 112 reštaurácií.
"Gastrosektor vždy veľmi citlivo reaguje na zmeny v spoločnosti, pretože gastro služby patria medzi prvé, ktoré ľudia v náročných finančných časoch obmedzujú. Uvidíme, čo urobí s gastrosektorom zmena DPH, ktorá síce v tomto segmente klesá, ale v ostatných stúpa. Nedá sa vylúčiť ďalšie zvyšovanie cien služieb a úbytok hostí," uviedla PR riaditeľka spoločnosti Lívia Bachratá.
Spresnila, že viac ako štvrtina prevádzok priznala, že inflácia im tento rok spôsobila úbytok hostí. Necelá polovica zhodnotila, že ich počet bol rovnaký ako vlani. Naopak, vyšší počet zákazníkov mala pätina podnikov. Tretina reštaurácií nezaznamenala od začiatku tohto roka zmeny v správaní svojich hostí. Takmer 38 % z nich však má viac návštev, ale zároveň aj menšie objednávky. Menej návštev aj objednávky ako vlani mala štvrtina z opýtaných.
Bachratá ďalej spresnila, že v súvislosti s infláciou a zdražovaním zdvihla ceny o 60 % desatina prevádzok. Ceny nahor o 26 % upravila aj pätina reštaurácií. Na rovnakej úrovni z vlaňajšieho roka zostalo len 11 podnikov.
Aktuálne čelia gastroprevádzky podľa riaditeľky spoločnosti najmä rastúcim nákladom na suroviny, celkovo má s tým problém 63,4 %. Ďalšími výzvami pre podniky je hľadanie úsporných opatrení (53,5 %), nedostatok kvalitného personálu (39,6 %), obmedzená možnosť cenovej politiky (36,6 %), tlak na ziskovosť (32,7 %) a zníženie konkurencieschopnosti (19,8 %). V súvislosti s nedostatkom personálu bola až štvrtina podnikov nútená v poslednom roku zavrieť terasu alebo časť vnútornej prevádzky. Ďalších 12 % reštaurácií uviedlo, že skrátili prevádzkovú dobu.
"Najčastejšia výška útraty v podniku sa pohybuje do desať eur. Takýto účet tam nechá vyše 70 % zákazníkov. Priemerná výška prepitného pre personál dosahuje najčastejšie do desať percent útraty. Takto to má zaznamenané 64 percent prevádzok," uzavrela Bachratá.
(TASR)