Alena Hlavatá: Starostlivosť o pacienta by nemala byť len o receptoch a výmenných lístkoch

20.12.2021

Zdroj: Archív MUDr. Alena Hlavatá/Poliklinika Bezručova

Páčil sa vám článok?

Všeobecná lekárka Alena Hlavatá začínala svoju lekársku prax v priestoroch starej ambulancie pod bratislavským Slavínom. Počas pobytu v západnej Európe videla, ako moderne a efektívne môže ambulancia všeobecného lekára fungovať, preto sa rozhodla tento koncept priniesť aj na Slovensko.

V novootvorenej poliklinike Bezručova vzniká moderné centrum všeobecného lekárstva, ktorého cieľom je odstrániť niekoľkohodinové vysedávanie v čakárni a pacienta liečiť nielen po fyzickej stránke, ale ho aj vypočuť a povzbudiť.

V súčasnosti je všeobecný lekár na Slovensku zavalený okrem starostlivosti o pacientov aj množstvom administratívnej a organizačnej práce. Lekári sa nemôžu plnohodnotne venovať len pacientom, ale čas si musia vyhradiť aj na úkony, ktoré by pokojne zvládol napríklad aj iný zdravotnícky pracovník. „Považujem za mimoriadne prínosné, keď sa lekár venuje najmä zdravotným ťažkostiam pacientov a mnohé ďalšie administratívne úkony zabezpečí koordinátor na recepcii alebo kvalifikovaná zdravotná sestra. Tento koncept je v zahraničí bežný,“ hovorí MUDr. Alena Hlavatá, PhD., ktorá žila roky v zahraničí a videla ako efektívne môže fungovať prax všeobecného lekára.

Zdroj: Archív MUDr. Alena Hlavatá/Poliklinika Bezručova

​​Doktorka Hlavatá hovorí, že odhliadnuc od pandémie dokáže denne vyšetriť až okolo šesťdesiat pacientov. Práca všeobecného lekára je podľa nej nielen o riešení zdravotných ťažkostí, ale aj o prevencii, ktorá dokáže zabrániť rozvoju závažných chorôb a ich komplikácií. „Pacientov objednávame na presný čas a pri dobrej organizácii práce vieme vybaviť veľké množstvo pacientov bez toho, aby sa kumulovali v čakárni, zvlášť v súčasnej situácii, vysvetľuje všeobecná lekárka. Za veľký prínos v systéme považuje e-recepty, ktoré sa naplno začali využívať najmä príchodom pandémie. „Výrazne nám pomohli pri práci a naozaj nie je nutné, aby kvôli opakovanému predpisu pacient chodil a hodiny vyčkával v čakárni,“ dodáva.

Hodinám stráveným v čakárni sa chce lekárka vyhnúť aj v novootvorenej poliklinike Bezručova, kde bude od budúceho roka fungovať aj centrum všeobecného lekárstva. Napriek tomu, že administratíva je tiež súčasťou práce lekára, na Bezručovej je ambícia presunúť mnohé činnosti na ostatný zdravotný personál, posilniť telefonické linky aj emaily a manažovanie termínov pre pacientov nechať na modernú recepciu. Lekár sa tak bude môcť plne venovať zdravotným potrebám a ťažkostiam pacienta. „Výhodou centra všeobecného lekárstva bude aj zastupovanie. Ak lekár chýba, ošetrí ho iný lekár a to priamo na tom istom mieste,“ vysvetľuje MUDr. Alena Hlavatá.

Zdroj: Archív MUDr. Alena Hlavatá/Poliklinika Bezručova

​Súčasťou modernej výbavy ambulancie všeobecného lekára by mal byť elektrokardiograf, ako aj prístroj na meranie tlaku krvi na končatinách pre posúdenie stavu krvného riečiska. V novom centre všeobecného lekárstva by mal pribudnúť aj ultrasonograf a prístroj na dopplerovské vyšetrenie ciev. „Plánujeme rozšíriť funkčnú diagnostiku, napríklad pri podozrení na začínajúcu cukrovku, alebo spirometrické vyšetrenie. V centre chceme pacientom taktiež podávať infúzie pri stavoch, ktoré by inak bolo nutné riešiť na pohotovosti, napríklad v prípade akútnej bolesti chrbta alebo pri dehydratácii v súvislosti s hnačkovými ochoreniami,“ uvádza lekárka.

Komplexne vybavená ambulancia značne urýchli diagnostiku, keďže čakacie lehoty na vyšetrenia sú u špecialistov veľmi dlhé. Pacienti by v novej poliklinike mohli oceniť práve zníženie čakacích lehôt na vyšetrenie, ale aj uľahčenie cesty pacienta za vyšetrením, keďže veľakrát musia pacienti cestovať naprieč celým mestom, prípadne do iných miest či okresov. „Naším cieľom je, aby pacienti našli pod jednou strechou komplexnú zdravotnú starostlivosť od všeobecného lekára až po špecialistu. Veľkou výhodou je, že na vyšších poschodiach polikliniky Bezručova budú špecialisti, s ktorými budeme úzko spolupracovať,“ dodáva lekárka Hlavatá.

Zdroj: Archív MUDr. Alena Hlavatá/Poliklinika Bezručova

​​Investícia do kvalitného prístrojového vybavenia, diagnostika ochorení pod jednou strechou a dobre riadená organizácia práce vďaka modernej recepcii nie sú to jediné, čo by mal pacient dostať. „Medzi všeobecným lekárom a pacientom vzniká osobný vzťah, keďže pacient navštevuje ambulanciu väčšinou dlhé roky. Z praxe vieme, že pacient potrebuje nielen liečiť po fyzickej stránke, ale aj vypočuť a povzbudiť,“ uzatvára lekárka Alena Hlavatá a dodáva, že jej najväčšou životnou motiváciou je pomáhať ľuďom najviac ako dokáže.

Aj lekári sú však len ľudia z mäsa a kostí. Posledné dva roky zažívajú v súvislosti s pandémiou mimoriadny fyzický aj psychický nápor. Pre udržanie životnej rovnováhy sa doktorka Hlavatá sústredí najmä na aktívny oddych. Má rada beh pri Dunaji alebo v karpatských lesoch a so svojimi deťmi a manželom rada cestuje. Baterky si dobíjajú na výletoch v zahraničí alebo na turistike v našich horách.

​_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

PR - sponzorovaný obsah
Páčil sa vám článok?