HANBA - Slovenská reštaurácia v našom pavilóne na Expo v Dubaji: Iba české pivo, talianska minerálka a francúzske vína
Zdroj: TASR - Jakub Kotian
AKTUALIZOVANÉ (článok sme rozšírili o stanovisko slovenských organizátorov) Neskutočná hanba, čo poviete? Na najväčšej svetovej výstave Expo 2020, ktorá aktuálne prebieha v Dubaji, sa Slovensko snaží predstaviť to najlepšie, čo môže ponúknuť. Ak by ste však zašli do slovenskej reštaurácie v našom pavilóne, nadobudli by ste dojem, že u nás nemáme vlastné pivo, víno či minerálku.
Sami seba právom označujeme za kráľovstvo minerálnych vôd. Také bohatsvo a množstvo prameňov neraz s liečivými účinkami ako u nás nenájdete zrejme nikde. Viete však, čo by sa stalo, ak by ste si dnes chceli objednať minerálku v reštaurácii v slovenskom pavilóne na výstave Expo 2020 v Dubaji? Nápojový lístok vám ponúkne iba minerálky jednej značky, konkrétne ide o taliansku minerálku Dolomia. To nie je žart, ale realita nášho povilónu na výstave.
Fotografie zverejnil na sociálnej sieti administrátor stránky Dovolenky bez cestovky - letenky, ktorý sa aktuálne nachádza v Dubaji a poskytuje Slovákom túžiacim cestovať cenné rady, ako môžu svoje túžby uskutočniť za prijateľné peniaze. Ako podotýka, personál reštaurácie bol milý, ale bryndzu by ste nenašli ani na haluškách. Podávajú ich totiž so syrom.
Chcete víno, šampanské či minerálku? Slovenské v slovenskej reštaurácii nečakajte.
Podobne ako pri minerálke dopadnete, ak si zatúžite dať pivo. U nás sa zrejme nevyrába žiadne, keďže v našom pavilóne si môžete dať iba Plzeň. A presne rovnako to vyzerá aj pri zvyšnej ponuke.
Viete o tom, že Bratislava bola prvým mestom mimo hraníc Francúzska, kde sa vyrábalo šumivé víno? Značka Hubert má naozaj impozantnú históriu, založili ju v roku 1825 bratislavskí mešťania Johann Fischer a Michael Schönbauer, ktorí vyrábali "šampanské" podľa originálneho francúzskeho receptu. Sídlo firmy bolo na Radlinského ulici, na miestach, kde sa dnes nachádza budova Chemicko-technologickej fakulty STU. Jedným z najvýznamnejších majiteľov firmy bol bratislavský mešťan Johann Evangelist Hubert. Firma pod jeho vedením prekvitala a získavala množstvo ocenení na medzinárodných výstavách, chuť nášho Hubertu ocenil aj cisár František Jozef I. No v slovenskom pavilóne v Dubaji vám Hubert nenalejú, v ponuke sú drahé francúzske šampanské značiek Bollinger, Moët & Chandon či Louis Roederer.
Pokiaľ ide o alkoholické nápoje, slovenské tu nenájdete ani pivo.
Rovnako by sme mohli pokračovať pri bielych, červených či ružových vínach, tvrdom alkohole alebo likéroch, ale menovať ďalšie zahraničné značky zrejme nemá zmysel. Na výber je napríklad deväť druhov značkových ginov, no borovičku, ktorá je ich slovenským náprotivkom, by ste tu hľadali márne, hoci v prezentačnom videu nášho pavilónu láka známy český šéfkuchár pôsobiaci na Slovensku Jaroslav Žídek ľudí na spoznávanie slovenskej gastronómie. Video si môžete pozrieť tu, rolujte úplne dole.
Ponuka koktailov a pochutín ako sú napríklad hranolky.
Slovensko sa na výstave snaží prezentovať v trojpodlažnom národnom pavilóne na ploche s výmerou vyše 2 000 štvorcových metrov. Navštívila ho delegácia na čele s premiérom Eduardom Hegerom, súčasťou delegácie bol aj minister hospodárstva Richard Sulik a minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Organizačnú stránku slovenskej prezentácie má na základe výberového konania organizovaného ministerstvom hospodárstva na starosti eventová agentúra Mertel.
Ponuka jedla. Ak si chcete prerátať ceny, 1 € je 4,25 AED.
Zaujímalo nás, aká je ponuka v reštaurácii v pavilóne našich západných susedov. "Režim dovozu alkoholu zo zahraničia nie je vôbec jednoduchá záležitosť. Všetko podlieha veľmi zložitému a zdĺhavému procesu schvaľovania. My ponúkame v pavilóne ČR Plzeňský prazdroj, minerálne vody Mattoni. Povolenie dovozu českých a moravských vín očakávame v priebehu hodín," informovala nás manažérka pre komunikáciu českého pavilónu na Expo 2020 Lenka Maršálková.
S otázkou, prečo v reštaurácii slovenského pavilónu nedostanete slovenské nápoje, sme sa obrátili na ministerstvo hospodárstva a našich organizátorov.
"Hneď po rozhodnutí, že Slovensko bude participovať na Expo Dubaj 2020, sme začali pracovať na získaní povolení na dovoz a predaj slovenských produktov, vrátane alkoholických a nealkoholických nápojov v rámci Slovenského pavilónu, čo však v SAE podlieha špeciálnemu režimu. Zalistovanie a celý proces zavedenia produktov na trh trvá až 9 mesiacov, podlieha schvaľovaniu mnohých inštitúcií s neistým výsledkom. S týmto problémom bojuje väčšina národných pavilónov, pričom to riešia podobným spôsobom ako Slovensko. Ponúkajú sortiment, ktorý je dostupný a dá sa objednať u dvoch importérov, ktorí majú exkluzívne postavenie na trhu SAE. So zalistovaním alkoholu vrátane piva sú spojené dodatočné náklady súvisiace s licenciami, clom a uvedením do katalógu importéra. V praxi by to znamenalo, že naše pivo a víno by bolo mnohonásobne drahšie a de facto nepredajné," vyjadrila sa generálna komisárka expozície SR na Expo Dubaj 2020 Miroslava Valovičová.
„Momentálne máme v kontajneroch pripravenú Kofolu a Vineu, ktoré čakajú na finálne schválenie na predaj v našej reštaurácii už mesiace. Intenzívne tiež situáciu riešim s dodávateľmi minerálnych vôd. Spoločnosti ako Zlatý Bažant a Matyšák sa od začiatku pokúšali zalistovať svoje produkty na lokálnom trhu, ale jednoducho s ohľadom na podmienky, časový horizont, clá a dane to nebolo pre nich reálne. A prečo predávame Plzeň? Tá je v SAE dlhodobo zalistovaná a dostupná," vysvetlil manažér reštaurácie Karol Szász.
Svetová výstava Expo 2020 potrvá až do konca marca 2022 a návštevníkom sa predstavujú vystavovatelia zo 192 krajín.
(ms)