Projektový manažér Zuckermandlu: Počas najintenzívnejších prác bolo na stavbe viac ako tisíc ľudí
Zdroj: JTRE
Nová mestská štvrť Zuckermandel svojou polohou pod hradným kopcom rozširuje mestské jadro a spája Staré Mesto s nábrežnou promenádou. Nájdeme tu byty, oceňované kancelárie, vyhľadávané kaviarne a reštaurácie. Rozľahlý verejný priestor tvorí viac ako polovicu celkovej plochy územia, svoje miesto tu majú malé námestia, uličky a zaujímavá krajinná architektúra. O výstavbe, momentálnej situácii aj o plánoch do budúcna sme sa rozprávali s Vladislavom Bekom.
Proces výstavby riadili dvaja projektoví manažéri JTRE Radoslav Christov a Vladislav Beka.
Štvrť Zuckermandel nie je v Bratislave žiadnou novinkou, svoje dejiny tu píše už od 16. storočia. Bola pre vás pri projektovaní stavby podnetná história tejto oblasti alebo ste čerpali inšpiráciu inde?
Územný plán zóny Podhradie, ktorý bol schválený v roku 2006 a ktorý reguluje územie od vežiakov pri tuneli, cez Zuckermandel, kúrie až po v súčasnosti pripravovaný projekt Vydrica, nepredpisuje historizujúcu zástavbu. Touto cestou sme sa ani nechceli vydať. Aj v Bratislave máme pár príkladov, ktoré nedopadli najšťastnejšie. Nám sa podarilo oživiť túto historicky cennú lokalitu pod Bratislavským hradom prostredníctvom koncepcie, ktorú pre Zuckermandel navrhli renomovaní a skúsení architekti, rodení Staromešťania, z ateliéru Bouda Masár Architekti. Ich kancelária sa už dlhodobo venuje obnove a rekonštrukcii architektonických pamiatok, rozvoju bratislavského nábrežia a ďalších vzácnych lokalít hlavného mesta. V ich portfóliu nájdeme rekonštrukciu Starej radnice, Apponyiho paláca či Českého veľvyslanectva, ale aj pamiatkovú obnovu areálu Bratislavského hradu a množstvo iných, významných diel.
Je tu zachovaná nejaká bývalá infraštruktúra?
Zachovaná je najmä Žižkova ulica, ktorá vedie cez celý Zuckermandel. Vedie tadiaľto od dávnych čias, kedysi ešte ako Cesta Márie Terézie. Vďaka predstihovému archeologickému prieskumu z roku 2013 sa podarilo zdokumentovať pôvodnú štruktúru zástavby, samotné objekty však už neexistovali. Boli asanované ešte začiatkom 70.tych rokov, keď sa tu plánovala výstavba panelových bytových domov. Z tohto zámeru zostali nakoniec len 3 vežové bytové domy pri ústí tunela a energoblok pri kúriách. Podarilo sa nám pripomenúť niektoré priestory. Napríklad námestie, na ktoré prídete lávkou z nábrežia Dunaja, je v takmer pôvodnej polohe ako pôvodné Mockovo námestie, a jeho časť je vydláždená autentickými dlažobnými kameňmi, ktoré boli nájdené priamo na dvore jedného domu počas archeologického výskumu. Dnes tento priestor nesie názov Námestie F.X.Messerschmidta. Významné limity stanovoval Územný plán zóny Podhradie, keď jedna fasáda napríklad nemohla byť širšia ako 25, prípadne 30 metrov, aby domy charakterovo pripomínali prirodzene rastlú pôvodnú štruktúru zástavby. Preto sú fasády objektov v Zuckermandli rôznorodé, mení sa ich farebnosť, štruktúra alebo materiály. S ohľadom na polohu pod hradným bralom a blízkosť historického centra mesta sme hľadali citlivé začlenenie stavieb do prostredia, a to aj na úkor maximálnej možnej zastavanosti, ktorú umožňoval územný plán. Výsledkom je stavebný objem, ktorý napĺňa maximálne limity na približne 65%. Rovnako sme pristupovali aj k zeleni. Odstránené boli len náletové dreviny nad bývalým parkoviskom, v stromoradí na nábrežnej promenáde sme odstránili len 2 topole v mieste pešej lávky. Zeleň bola samozrejme plnohodnotne nahradená druhmi vhodnejšími do mestského prostredia.
Pod hradným kopcom sa nachádza útvar nazývaný Skalný nos, ktorý zohráva jedinečnú úlohu v celom koncepte Zuckermandlu. Môžete nám vysvetliť podrobnejšie jeho význam?
Skalný nos je časťou geologického masívu, ktorý tvorí celé hradné bralo a celú túto časť Bratislavy. Jeho geologický vývoj súvisí s Malými Karpatami a je považovaný za ich najjužnejší výbežok na území Slovenska. Ide o skalný útvar, ktorý nadväzuje na hradné bralo. Jeho špecifikom je práve to, že predstavuje lokalitu, kde bol prvýkrát na svete popísaný druh skalničníka guľkovitého srstnatého. Pre botaniku má z tohto dôvodu veľký význam a my sme veľmi radi, že sa nám podarilo spolu s krajinnou architektkou Tamarou Reháčkovou toto zachovať a začleniť do celého priestoru.
Aké prípravy predchádzali samotnému začiatku výstavby? Koľko vám zabral tento proces príprav, a čo nasledovalo po ňom?
Tým, že išlo o také exponované územie, nám samotné povoľovacie procesy zabrali takmer 3 roky. Zorganizovali sme dve prezentácie na informovanie verejnosti, skúmal sa dopad na životné prostredie a na dopravu, pripravili sme dopravnú simuláciu a realizovali sme mnohé ďalšie úkony. V čase najintenzívnejších prác boli na stavbe desiatky pracovníkov - stavebných inžinierov, rozpočtárov, koordinátorov, špecialistov na jednotlivé profesie, koordinátorov projektovej dokumentácie, ekonómov, finančníkov, právnikov, až po obchodníkov a pracovníkov klientského centra. Z pohľadu celkového trvania stavby tu pracovalo viac ako 2000 ľudí. Bez tímu vynikajúcich odborníkov sa takýto projekt zrealizovať nedá a aj touto cestou sa im chcem veľmi poďakovať.
Čo nasleduje, keď už stavba stojí, stavebné práce pomaly končia a priestory sú pripravené na užívanie? Ako vyzerala kolaudácia jednej celej mestskej štvrte?
Zuckermandel je rozdelený na takmer 200 stavebných objektov a prevádzkových súborov, ktoré neboli kolaudované naraz, ale postupne podľa toho, ako boli postavené. Rozšírili sme napríklad cestnú komunikáciu, ktorú sme ihneď nechali skolaudovať a dali do užívania. Prekladali sme vodovod, ktorý zásobuje takmer polovicu Bratislavy, ten musel byť samozrejme skolaudovaný ihneď. Centrála ČSOB banky mala stanovený termín, kedy musela byť dokončená, keďže na tento termín nadväzovali ďalšie kroky – sťahovanie zamestnancov a podobne. Celý proces kolaudácií hlavných objektov trval asi rok a pol, posledné byty sa skolaudovali na jeseň 2017.
JTRE má už tradične voči svojim nájomcom a kupcom veľmi proklientský prístup a predajom, resp. uzatvorením kúpnej zmluvy proces nekončí. Snažili ste sa aj pri Zuckermandli zohľadniť rôzne špecifické požiadavky vašich klientov?
Samozrejme, či už má nájomník prenajatých 150 alebo 1 500 metrov štvorcových, vždy sa snažíme vyjsť v ústrety jeho požiadavkám. Sme vždy radi, keď o naše priestory prejavia záujem spoločnosti, ktoré chcú originálne a zaujímavé priestory. Dokazuje to aj štvornásobná nominácia v tomto ročníku ankety o najatraktívnejšie pracovné prostredie Office roka, v ktorej vo svojich kategóriách zvíťazila ČSOB banka aj Private Consulting Group. Minulý rok to bola napríklad spoločnosť EY. Máme tu tiež kancelárie, ktoré síce neboli nominované, ale rôzne architektonické štúdiá sa s nimi veľmi pekne „vyhrali“ a sú naozaj zaujímavé. Podobný prístup máme k bytom – klientom sa venujú architektky v našom klientskom centre JTRE, ktoré spracovávajú ich požiadavky na zmeny a úpravy bytov. Teší nás, že klienti sú spokojní.
Dnes, keď už je Zuckermandel postavený, v bytoch bývajú ľudia, v kanceláriách sídlia firmy, priestory sú obsadené a nová štvrť žije vlastným životom, je vaša práca na konci?
Určite nie, o štvrť je potrebné sa starať aj ďalej. A nejde len o samotnú údržbu ako čistenie, záhradnícke práce a podobne. Napríklad dobrú občiansku vybavenosť sme dosiahli tak, že sme niektoré priestory určili iba na prenájom, aby sme mohli rozhodnúť, v ktorom priestore sa čo bude nachádzať. Chceli sme tu kaviarne, reštaurácie, cukráreň, jednoducho vyskladať tu pestrú ponuku služieb, ktoré nebudú zaujímavé len pre ľudí, čo tu bývajú a pracujú, ale aj pre okoloidúcich návštevníkov promenády pri Dunaji. Podieľame sa tiež na organizácii rôznych podujatí – na námestí mávame exponáty počas Bielej noci, na lávke sú organizované rôzne preteky ako napríklad Urban City Race, boli sme súčasťou Víkendu otvorených parkov a záhrad. Prostredie Zuckermandlu si napríklad obľúbili viaceré automobilky, ktoré tu prezentujú svoje nové modely áut, a okolie Skalného nosa býva aj scenériou pre fotenie mladomanželských párov. Na námestí máme sedem búst sochára Franza Xavera Messerschmidta, ktorý tu voľakedy žil a ktorého diela predstavujú symbol istej éry barokového sochárstva. Zvažujeme oslovenie niektorého zo súčasnej generácie umelcov pre vytvorenie unikátneho diela pre tento priestor.
(pr)